Finans ve Ekonomide Yapay Zekâ: Dijital Dönüşümün Geleceği

Üniversitemiz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi PERPAL Lab bünyesinde ve Dijital Kampüs projemizin bir parçası olarak hayata geçirilen Digital  Workshops serisi kapsamında düzenlenen “AI in Finance” çalıştayı, Gülhane ve Ayasofya Yerleşkelerimizde gerçekleştirildi. Hamad Bin Khalifa Üniversitesi ile ortaklaşa düzenlenen etkinlikte; dijitalleşme, yapay zekâ, makine öğrenmesi, çağdaş iş uygulamaları ve finans ile ekonomi alanlarındaki teknolojik gelişmeler üzerine güncel eğilimler tartışıldı.

7 farklı ülke ve 23 seçkin kurumdan bilim insanları ve iş dünyasının önemli konuklarının yoğun ilgi gösterdiği çalıştayın açılış konuşmalarını Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanımız Prof. Dr. Fatma Gülruh Gürbüz ile PERPAL Lab Kurucusu, Çalıştay Organizatörü ve İktisat Bölüm Başkanımız Doç. Dr. Bilal Bağış gerçekleştirdi.

Finansın Mimarisi

Rektörümüz Prof. Dr. Nevzat Şimşek, açılışta yaptığı konuşmada günümüzde yapay zekâ, büyük veri ve dijital paraların dönüşümün baş aktörleri olduğunu belirtti ve sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bu aktörler, global finansın mimarisini yeniden tanımlıyor ve geleceği nasıl hayal etmemiz gerektiğini sorgulatıyor. Hızlı ve derin bir dönüşüm döneminde, bu teknolojiler artık uzak olasılıklar değil; finansal sistemlerimizi gerçek zamanlı olarak yeniden şekillendiriyor. Ve artık bu yenilikler, finansı nasıl etkileyecek diye değil, yenilikleri nasıl kullanacağımızı sormamız gerekiyor. Yapay zekâ, mevcut araçları yalnızca geliştirmiyor, aynı zamanda bilgiyi anlamamızı, belirsizliği değerlendirmemizi ve stratejik tercihleri şekillendirmemize olanak sağlıyor.”

Geleneğimizi Yaşatıyoruz

Üniversitemizin vakıf temelli bir miras ile bilgiyi sadece korumakla değil, üretmek, yönlendirmek ve paylaşmak anlayışına sahip olduğunu dile getiren Rektörümüz, “Bu miras, yüzyıllık akademik düşünce ve kamusal hizmet ile şekillenen bir geçmişi ifade etmektedir ve bugün de misyonumuzu şekillendirmeye devam etmektedir. Dünyanın dört bir yanından gelen uzmanları etkinliklerimizde ağırlayarak, bu geleneği yaşatıyoruz.” dedi.

Ülkemizdeki Yapay Zekâ Çalışmaları

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanımız Prof. Dr. Fatma Gülruh Gürbüz, konuşmasında dünyada ve ülkemizde yapay zekâ stratejilerinin gelişim süreçlerini anlattı. Ülkemizin dijital dönüşüm noktasında yaptığı çalışmalar hakkında katılımcılara bilgi veren Gürbüz, “1990'lı yıllardan bu yana Türkiye, çeşitli bilgi toplumu politikalarını hayata geçirmekte ve 2018 yılında Başkanlık Hükümet Sistemi'nin uygulanmasıyla dijital dönüşümün önemi daha da artırılmıştır. Dijital Türkiye ve Millî Teknoloji Hamlesi, yapay zekâyı sosyoekonomik hayatın tüm alanlarında uygulayarak ve yerli yapay zekâ teknolojilerini geliştirerek önemli adımlar atmıştır. Bu çalışmalar, yenilik yoluyla ekonomik düzenin hayata geçirilmesini sağlamıştır. 11. Kalkınma Planı, Dijital Türkiye Vizyonu ve Milli Teknoloji Hamlesi doğrultusunda, Türkiye'nin 2021-2025 yıllarını kapsayan ilk NAIS (Milli Yapay Zeka Stratejisi) hazırlanmıştır.” dedi. Yapay zeka stratejisinde, 6 öncelik alanına göre 24 hedef ve 119 önlemin belirlendiğini hatırlatan Gürbüz, bu alandaki son gelişmeleri ise şöyle aktardı: “12. Kalkınma Planı göz önünde bulundurularak, Eylem Planı, 2024-2025 Eylem Planı olarak güncellenmiştir. Alınacak önlemlerle, yapay zekâ projelerinin etik ilkelere uygun şekilde etkin bir şekilde hayata geçirilmesi, ülkemizin yapay zeka ekosisteminin olgunluk seviyesini ve rekabetçiliğini artırmak ve küresel ölçekte değer yaratmak hedeflenmektedir.”

Yeni Bir Rönesans Çağı Mı?

PERPAL Lab Kurucusu, Çalıştay Organizatörü ve İktisat Bölüm Başkanımız Doç. Dr. Bilal Bağış, dünden bugüne yapay zekâ konusunda önemli bilgiler verdi. Yapay zekânın yeni bir Rönesans Çağı başlattığının altını çizen Bağış, etkinliğin önemine vurgu yaptı. Bağış, bu hızlı ve etkileyici gelişmelerin dikkatle incelenmesi gerektiğini belirterek, gelişmelerin finansal açıdan değerlendirmesini yaptı. Bağış, şunları söyledi: “Dijital dönüşüm ve yapay zeka, yeni bir devrim, yeni bir rönesans yaratıyor. Piyasaların nasıl işlediği, işletmelerin nasıl faaliyet gösterdiği ve kararların nasıl alındığı yeniden şekilleniyor. Bu dönüşümün özünde de gelişmiş teknolojilerin geleneksel süreçlere entegre edilmesi, daha fazla verimlilik ve gelişmiş veri analizine olanak sağlanıyor.Yapay zekanın iş hayatı, finans dünyası ve genel olarak akademi üzerinde beklenenden çok daha büyük bir etkiye sahip olma ihtimali yüksek. Bu nedenle de yapay zekanın finans alanında da derinlemesine analizi değerlidir.Yapay zekâ ve finansın kesişimi ise hızla gelişen ve giderek daha fazla önem kazanan bir alandır. Bu nedenle, bu çalıştayın da amaçladığı gibi teori ve pratik uygulama arasındaki boşluğu kapatan bir çalıştay oldukça değerlidir. Çalıştayın amacı da, bu doğrultuda, teori ile pratik arasındaki boşluğu doldurmak, son teknolojilerle olan eksik bağlantıyı, inovasyonu, yapay zekayı ve dijital dönüşümü ve bunların finans alanındaki karar süreçlerine olan etkilerini sağlamlaştırmaktır.”

Çalıştayın Amacı ve Sonuçları

Açılış konuşmalarının ardından birbirinden önemli konuklar söz alarak konuyu detaylı olarak inceledi. CBDC, blok zinciri ve kripto para birimleri ile daha geniş dijital ve yapay zekâ dönüşümüyle ilgili son gelişmeler tartışıldı, fikir alışverişinde bulunuldu. A’dan Z’ye konunun ele alındığı etkinlikte karşılaşılan zorluklar, riskler ve fırsatlar ayrıntılı olarak tartışıldı. Çalıştay, bu yeni alanlarda farklı görüşleri, beklentileri ve son teknoloji araştırmalarını bir araya getirdi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da [email protected] adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.
216.73.216.69