İstanbul’un Tarihi Alanları UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde 40. Yılını Kutluyor

İstanbul’un tarihi alanlarının UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne girişinin 40. yılı etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen seminer, vakıf kültürünün kültürel mirasın korunmasındaki rolünü ele aldı. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen seminerin açılış konuşmasını, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Turan Gökçe yaptı.

Prof. Dr. Turan Gökçe: “Üniversitemiz, tarihi misyonunun gereğini yerine getirmeye çalışmakta”

Prof. Dr. Gökçe, UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil edilen İstanbul’un dört tarihi alanının korunmasında üniversitenin rolünü vurgulayarak, “Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi ile Vakıf Kültür Varlıklarını Koruma Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin çalışmaları, kültürel mirasımızın korunmasına katkı sağlamaktadır. Aynı zamanda Vakıf Kültürü ve Medeniyeti Uygulama ve Araştırma Merkezi ile toplumda bilgi ve bilinç oluşturmaya çalışıyoruz” dedi.

Prof. Dr. Turan Gökçe, konuşmasında Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nin köklü mirasına dikkat çekerek şunları söyledi: “Fatih Sultan Mehmet Han, Mimar Sinan, Nurbanu Valide Sultan, Hatice Turhan Sultan ve Hacı Abdülaziz Ağa vakıflarına bağlı olarak kurulan ve adında ‘vakıf’ ibaresi bulunan iki yükseköğretim kurumundan biri olan Üniversitemizin böyle anlamlı bir etkinliğe ev sahipliği yapıyor olmasından memnuniyet duyuyorum. 2009 yılında kurulan üniversitemiz, esasen İstanbul’un fethinden hemen sonra tesis edilen Ayasofya ve Sahn-ı Seman Medreselerinin temsil ettiği ilim geleneğine dayanmaktadır. 7 Fakülte, 2 Enstitü, 1 Meslek Yüksekokulu ve 17 araştırma merkeziyle çalışmalarımızı sürdürerek tarihi misyonumuzu yerine getirmeye gayret ediyoruz.”

Fidan: “Vakıflar, kültürel mirasımızda önemli bir yere sahip”

Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul Vakıflar 1. Bölge Müdürlüğü adına konuşan Bölge Müdür Yardımcısı Feyyaz Fidan, vakıf kurumlarının kültürel miras açısından taşıdığı önemi vurguladı:
“Vakıflar, yalnızca hayır amacıyla değil; mimari şaheserlerin oluşmasını, kentin tarihi ve kültürel kimliğinin belirlenmesini sağlayan yapılardır. Vakıf belgeleri, yapılar ve taşınabilir kültür varlıklarımız bize birer hikâye anlatır. Camiler, medreseler, mektepler, çeşmeler gibi eserlerin yanı sıra bu hizmetlerin devamlılığını sağlamak için han, hamam, arasta, kervansaray gibi yapılar da inşa edilmiştir. Bu bütünlük, kültürel mirasın temelini oluşturur.”

Tural: “Dünya mirasının korunmasında vakıfların etkisi oldukça büyük”

İstanbul Tarihi Alanları Alan Başkanı Mustafa Tural ise farkındalık çalışmalarının önemine değindi. “Bir alanın dünya mirası olabilmesi için ‘üstün evrensel değer’ taşıması gerekir. İstanbul’un çok katmanlı tarihi, bu değer tanımının en somut örneğini oluşturmaktadır. Vakıfların katkısı bu süreçte oldukça büyüktür” ifadelerini kullandı.

İlk Oturumda Restorasyon Çalışmaları Ele Alındı

Programın ilk oturumu, Dr. Nurcan Sefer’in moderatörlüğünde gerçekleşti. Oturumda İstanbul’daki önemli tarihi yapılarda yürütülen restorasyon çalışmaları masaya yatırıldı. İstanbul’un tarihi yapılarında yürütülen restorasyon çalışmalarının ele alındığı oturumda, Prof. Dr. Zeynep Ahunbay “Ayasofya Camii’ndeki Restorasyon Çalışmaları”nı, Prof. Dr. Asnu Bilban Yalçın ise “Kariye Camii’ndeki Restorasyon Çalışmaları”nı anlattı. Sanat Tarihçisi Neslihan Ecem Oksal’ın katkılarıyla zenginleşen oturumda, Mimar Gamze Kuşseven Özkılınç “Sultanahmet Camii’ndeki Restorasyon Çalışmaları”na dair deneyimlerini paylaştı. Mimar Hülya Aktaş’ın değerlendirmelerinin ardından Y. Mimar Serap Koçak “Süleymaniye Camii Restorasyonu” başlıklı sunumuyla oturumu tamamladı.

İkinci Oturumda Vakıfların Rolü Tartışıldı

Sempozyumun ikinci oturumu ise Prof. Dr. Fahameddin Başar’ın moderatörlüğünde yapıldı. Bu bölümde vakıfların tarihi, günümüzdeki işlevleri ve kültürel mirasın korunmasındaki rolleri ele alındı. Prof. Dr. Turan Gökçe “Vakıfların Tarihi, Günümüzdeki Kurumsal Yapısı” konulu sunumuyla vakıf geleneğinin köklü geçmişine değinirken, Doç. Dr. İlhami Danış “İstanbul’un İmar ve İnşasında Vakıfların Rolü”nü değerlendirdi. Prof. Dr. F. Zeynep Aygen “Vakıf Sisteminde Kültür Mirasının Korunması Kavramı” başlıklı sunumuyla koruma politikalarını ele aldı. Vakıfların günümüzdeki işlevlerini “İntifa ve Sosyal Hizmetler” bağlamında anlatan Talip Keskin’in ardından, Müze Araştırmacısı ve Sanat Tarihçisi Gülşah Ata Duman “Taşınır Kültür Varlıklarının Tescili ve Restorasyon-Konservasyon Çalışmaları” üzerine değerlendirmelerini sundu.

Etkinlik kapsamında Sanat Tarihçisi Almila Yasemin Aktürk anlatımı ile Ayasofya-i Kebir Camii ve Medresesi Saha Gezisi gerçekleştirildi. 3 Ekim Cuma günü ise Yenikapı Mevlevihanesi’nde tasavvuf müziği konser etkinliği gerçekleştirilecek.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da [email protected] adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.