Esma Gümüş
Psikoloji 2020 Mezunu

Mezunlarımızın iş hayatı deneyimlerine kulak verdiğimiz “Mezun Röportajları” serimiz Psikoloji Bölümü mezunumuz Esma Gümüş ile devam ediyor. Klinik Obezite ve Metabolik Cerrahi bünyesinde psikolog olarak çalışan Gümüş, işe alım süreçlerinden ve sektöre dair gözlemlerinden bahsederken, henüz mezun olmamış öğrenci arkadaşlarına da yararlı olabilecek tavsiyeler veriyor.

Klinik Obezite ve Metabolik Cerrahi bünyesinde psikolog olarak çalışıyorum. Genel cerrahımız ameliyatlarını Özel Avrasya Hastanesi’nde yaptığı için, hastane bünyesinde de çalışmış oluyorum aslında. Hastalarla ameliyat öncesi hastane ortamında görüşmeler yapıyor, ameliyat sonrası görüşmelere klinikte devam ediyorum.

İşe ilk başladığımda hastanede COVİD katı vardı. Daha sonra tüm hastalar taburcu edildi ve bu kat kapatıldı. Ben yatan hasta katında çalışıyorum. Gelen hastalar çeşitli testlerden sonra yatan hasta katına kabul ediliyor. Hastanenin diğer katlarına da çok gidip gelmiyoruz. Bu yüzden pandemi dönemi beni çok etkilemedi. Hastane çok steril bir ortam, içim rahat bu yüzden. Terapilere de maskeyle devam ediyoruz ve tüm kurallara uyuyoruz.

“Yurtdışı deneyimim ve yabancı dilim beni bir adım öne taşıdı”

Psikoloji bölümünden mezun olduktan kısa bir süre sonra iş buldum. Aslında hemen iş bulabileceğimi düşünmüyordum fakat yine de başvurularıma devam ettim. Halen Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünde son sınıf öğrencisiyim. Bu yüzden yarı zamanlı olarak çalışabileceğimi düşünüyordum. İşe alımlarda network de önemli ancak özgeçmişimde yurtdışı deneyimlerimin ve yabancı dil bilgimin insan kaynakları görüşmelerinde ön plana çıktığını söyleyebilirim.

Önce zeka testi ve mantık sınavı sonrasında da İngilizce yazılı ve sözlü sınavlarına girdim. Kendimi ifade edebilmem ve akıcı konuşabilmem beni bir adım öne çıkardı. İşe yerleşene kadar bir buçuk aylık bir zaman geçti ve beş farklı kişiyle görüşme yaptım. İnsan Kaynakları uzmanları işe Psikolog olarak başlamasam bile yabancı dilim sayesinde farklı departmanlara da kabul edilebileceğimi söylediler hatta.

“Aldığım eğitimi iş hayatında aktif olarak kullanıyorum”

Öğrencilik hayatım boyunca birçok farklı sektörde çalıştım. Dört yıl boyunca Rahmi Koç Müzesi’nde Türkçe ve İngilizce rehberlik yaptım örneğin. Ayrıca bir psikoloji merkezi ve bir okulda staj yapabilme imkanı buldum. Hem okuyup hem çalışmak öğrencilere mesleki açıdan çok güzel deneyimler sunuyor. Aldığınız eğitimi sahada eş zamanlı olarak pekiştirebiliyorsunuz. Ben aldığım eğitimi iş hayatında aktif olarak kullanıyorum. Özellikle yabancı dil eğitimimi. Yurtdışı tecrübem üniversitemin bana burslu olarak sağladığı bir imkandı. Yani kendi imkanlarımla gidemeyeceğim yerlere üniversitem sayesinde giderek, ileride meslek hayatımı etkileyecek deneyimler kazandım. Hocalarımızın sadece teorik olarak değil uygulamalı olarak vermiş olduğu eğitimler de bizim için çok faydalı oldu.

İş hayatında sorumluluklar artıyor. Ancak okuyorken çalışıyor olmak iş hayatına adaptasyonu oldukça kolaylaştırıyor. İşe ilk başladığımda üniversiteyi özler miyim diye düşünüyordum. Ama yaptığım işte de araştırmalar, okumalar devam ediyor. Eğitim hayatından uzak kalamıyorum. Yüksek lisans ve doktora yapmak istiyorum. Eğitim hayatım devam edecek.

“İletişim, yabancı dil ve çözüm odaklılık önemli”

Çalıştığım sektörün aranan özellikleri iletişim, yabancı dil, çözüm odaklılık. Biz multidisipliner bir çalışma ortamındayız. Kalabalık bir ekibiz ve birbirimize yardımcı olmamız gerekiyor. Bu yüzden ekip çalışmasına yatkın olmak da aranan bir özellik diyebilirim.

Klinik psikoloji ve sağlık psikolojisi alanında ilerlemek isteyen öğrenci arkadaşlarımın İngilizceleri çok iyi olmalı. Mutlaka yurtdışı deneyimi edinmeliler. Son sınıfta alacakları terapi eğitimi daha genel olmalı. Çünkü mezun olur olmaz danışan alamayabiliyorsunuz. Ülkemizde çok fazla psikoloji mezunu var. İnsan kaynaklarına gelen 300-400 CV arasından yalnızca İngilizce bilenleri ayırdıklarını söylediler bana. Staj tecrübeleri ve bilgilerin taze tutulması da diğer önemli noktalar.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.