Elif Serra Ünal
Biyomedikal Mühendisliği 2020 Mezunu

Sektördeki gelişmeleri mezunlarımızdan dinlediğimiz “Mezun Röportajları” serimiz Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Kliniği’nde Biyomedikal Mühendisi olarak çalışan Elif Serra Ünal ile devam ediyor. Uygulamalı derslerin önemine değinen Ünal,  “FSM’de laboratuvar ortamında aldığım uygulamalı eğitimler, pratik sahada çok işime yarıyor. Devreyi açtığım zaman neyin ne olduğunu anlıyorum. Devre nasıl yapılır, nereden ölçüm alınır bunların hepsini pratikte yapabiliyorum” diyor.

Bezm-i Alem Vakıf Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Kliniği’nde çalışıyorum. Hastane ortamındayım ve pandemi döneminde riskli bir sektördeyim. Çok sıkı önlemler alarak çalışıyoruz. Klinikte herkes maske, mesafe, siperlik, eldiven ve özel kıyafetler kullanıyor. Çalışma saatlerimiz de önlemler doğrultusunda düzenleniyor. Her yerde dezenfektan kullanıyoruz, sürekli eldiven değiştiriyoruz.

“Pratik düşünüp, sorun çözmeniz gerekiyor”

Araştırma cihazları ve laboratuvarla ben ilgileniyorum. Bu sektörde çalışmak için en önce iletişiminizin iyi olması gerekiyor diye düşünüyorum. Çünkü hastanede ve üniversitede çalışıyorsunuz doktorlarla, öğrencilerle birebir iletişim halindesiniz. O cihazları doktorlar, teknikerler, teknisyenler ve öğrenciler kullandığı için çıkan arızaları size söylüyorlar. Sizin sorunu iyi analiz ederek cevap vermeniz gerekiyor. Hastane ortamında insanlar biraz daha sabırsız olabiliyor. Küçücük bir yanlış söylem, ters bir tepkiye sebep olabilir. Bu yüzden birinci öncelik iletişim. İkinci özellik olarak deneyim aranıyor. Ben şu an diş bölümündeyim. Burada da çok fazla deneyimli kişi olmadığı için, sizin çalışmanızı, öğrenmenizi, istekli olmanızı istiyorlar. Ben ilk iş görüşmesine gittiğimde işletme müdürümüz bana “Burada bir sıkıntı olduğunda çalışıp, çözebilecek misin? Kendinde bu yetkinliği görüyor musun?” demişti. Çelik gibi sinirlerinizin olması gerekiyor. Doktorlarla, öğrencilerle sürekli iletişim halindesiniz. Hiç beklemediğiniz şeylerle karşılaşabilirsiniz. Pratik düşünüp, çalışıp, çözüme kavuşturmanızı bekliyorlar. Düzenli olmanız gerek. Hangi cihaz size bırakıldı, hangi cihazı teslim ettiniz takip etmezseniz cihaz ortadan kaybolabilir ve bunun faturası size çıkabilir.

“Uygulamalı eğitimler, pratik sahada çok işime yarıyor”

Çalışmış olduğum birim biyomedikal olduğu için cihazlarla ilgileniyorum. Bu yüzden üniversitede laboratuvar ortamında aldığım uygulamalı eğitimler pratik sahada çok işime yarıyor. Devreyi açtığım zaman neyin ne olduğunu anlıyorum. Devre nasıl yapılır, nereden ölçüm alınır bunların hepsini pratikte yapabiliyorum. Onun haricinde mühendislikte sözlü yazılı iletişim, klinik mühendisliği gibi aldığım dersler çok önemliydi. Klinik mühendisliği dersinde özellikle bir hastanede işleyiş nasıldır, teknik şartname nasıl yazılır, bir biyomedikal mühendisinin görevleri nelerdir vs. hepsini çok iyi öğrendik. Aynı şekilde mühendislikte sözlü yazılı iletişim dersinde attığım mailler, yazılı iletişimimi de çok geliştirdi. Mezun olmamış arkadaşlarıma tavsiyem bu iki derse daha çok önem vermeleri.

Daha önce üniversitemde kısmi zamanlı olarak ALUTEAM’de çalıştım. Mezun olduktan sonra dört ay kadar da yardımcı personel olarak çalışmaya devam ettim. Ama kendi mesleğimde ilk iş deneyimim burası oldu. İşimi mezun olduktan sonra buldum. Ama mezun olmadan önceki evrede stajımı burada yapmıştım. Bu yüzden bildiğim bir yerdi ve beni tanıyorlardı. Kariyer Merkezi’nin katkılarıyla özgeçmiş oluşturdum. Eleme sürecinden sonra mülakata çağırıldım. Sırayla insan kaynakları, hastane yöneticisi ve diş hekimliği fakültesinin yöneticisiyle görüştüm. 

“Bana verilen her işi gocunmadan yaptım”

Zorunlu stajımı da burada yapmıştım. Zorunlu staj sonrasında biyomedikal departmanında gönüllü stajla yine burada kalmaya devam ettim. Oradakiler iş konusunda her şeyi yapabileceğime inanıyorlardı. Network oluşturduğumu düşünüyorum. İlişkilerimi hep iyi tuttum. Bana verilen her işi gocunmadan yaptım. Burada bulunduğum zamandaki staj sürem, referanslarım, ALUTEAM’de öğrendiklerim, üniversite sürecimde aldığım eğitimler, seminerler ile iş görüşmesinde yapılması gerekenleri yeterince öğrendim. Bunların hepsi bir bütün olarak işe yerleşmemde etkiliydi.

Üniversiteden mezun olduktan sonra dört ay kadar yardımcı personel olarak üniversitemde çalışıyordum. Fakat mezun olduğum bölümün işini yani mühendisliği yapmıyordum. Bu yüzden de kendimi sorguluyordum. Mühendis oldum ama elimde hiçbir şey yok gibi hissediyordum. İşe girince şunu fark ettim ki çevremdeki insanlara farklı bir bakış açısıyla yaklaşıyorum. Hocamız Bahattin Karagözoğlu’nun “bir mühendisin amacı problem çözmektir” sözünü gerçekten iş hayatına girince mühendis olduğumda anladım. Yolun çok başındayım ama aldığım eğitimin bana çok şey kattığını düşünüyorum. 

“Stajınızı şirket stajıyla geçiştirmeyin, hastane stajını da deneyimleyin”

İlk stajımda hastanede çalışmak istememiştim ama firmada çalıştığımda anladım ki hastanedeki bu canlılık bu hareketle her an her şey öğrenebilirsiniz. Biyomedikal sektöründe herkes birbirini tanıyor. Siz hastanede bir sorun çıktığında herhangi bir hastaneyi arayıp bilgi alışverişi yapabiliyorsunuz. Öğrenci arkadaşlarıma bir diğer tavsiyem de hastane stajlarını yapmaları. Kesinlikle şirket stajı ile geçiştirmesinler. Hastane stajını da deneyimlesinler. Girebildikleri ameliyata girsinler, görebildikleri kadar cihaz kalibrasyonunu görsünler, kesinlikle birimde sorular sorsunlar, evrak işlerini detaylıca öğrensinler.

Ben üniversitemde yapılan her etkinliğe katıldım. Bulabildiğim her fırsattan sonuna kadar yararlandım. Küçük başlangıçlar çok değişik şeylere sebep olabiliyor. Hiç öngöremediğimiz tanışmışlıklar olabiliyor. Ben çok memnundum üniversitemden, iyi ki FSM mezunuyum. 

FSM de okumak biraz zordur. Diğer üniversitelerle karşılaştırdığımızda biraz daha butik bir üniversite olduğumuz için sizin dersinize gelen asistan hocamız da profesör hocamız da sizi birebir tanıyor. Üniversiteye girdiğinizde sanki arkadaş ortamına girmiş gibi her tarafta her mevkide selam vereceğiniz insanlar oluyor. Mezun olmamış arkadaşlarıma Erasmus programına katılmalarını da tavsiye ederim. Üniversitemiz bunların hepsine çok açık, her türlü imkanlarından yararlanabilirler.

“Mühendis cihazı açtığında sorunu tespit etmeli, o vidanın neden sağdan sola döndüğünü bilmeli”

İş hayatımda beni diğer üniversitelerden ayıran bir diğer özellik aldığım laboratuvar dersleri oldu çünkü her üniversitede böyle bir imkan yok, her şeyi görerek yapıyorsunuz. Mikro işlemci yapıyoruz, her türlü sensörü kullanıyoruz. Görüntü işleme dersleri özellikle sektörde çok fazla işimize yarayabilen dersler olduğu için kesinlikle alınmalı diye düşünüyorum. Biz sıkı bir eğitim aldık. Her hafta yazdığımız raporlar düzeni, iş takibini öğretti. Uygulamalı derslerde hastaneye gidiyor ve her hafta farklı bir cihaz görüyorduk. Cihazlar nasıl çalışır içindeki en ince ayrıntısına kadar yazıyorduk. Bunun yararını sektöre atıldığımda gördüm. FSM’nin avantajlarını fazlasıyla yaşıyorum.

Ben hem klinikte hem üniversite tarafında çalışıyorum. Hiçbir işten kaçmıyorum. Elime matkap alıp işimi de yapıyorum, “ben mühendisim” diyerek kenarda otursaydım bu işe devam edemeyebilirdim. “Bir kadın neden biyomedikal mühendisliği seçer?” veya “kadın tornavida kullanabilir mi?” gibi sorular duydum. Bir kadın olarak bunları yapabiliyorsanız, teknik işlere hakimseniz her zaman bir adım öne geçersiniz. Yeni mezun olduğunuzda “ben mühendisim, ben yapmam” derseniz hiçbir şey öğrenemezsiniz. Mühendis olduğunuzu bilin ama cihazı açmayı bilmelisiniz. Sektörde pişin ki, işi iyi öğrenin. Bir mühendis cihaz açıldığında problemin nereden kaynaklandığını, nasıl çözüleceğini, o vidanın neden sağdan sola döndürüldüğünü bilmeli. Mühendis demek sadece oturduğu yerden imza atmak ya da sadece dosya okumak değildir. Deneyim kazanmamız gerekiyor. Bir iş yerine girdiğimizde siz oranın personelisiniz ve herkesle eşitsiniz.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.