IV. Uluslararası Prof. Dr. Fuat Sezgin İslam Bilim Tarihi Sempozyumu Gerçekleştirildi

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi ev sahipliğinde düzenlenen IV. Uluslararası Prof. Dr. Fuat Sezgin İslam Bilim Tarihi Sempozyumu, 22 ülkeden 83 akademisyenin katılımıyla gerçekleştirildi. “İslam Coğrafya ve Denizcilik Tarihi” temasıyla gerçekleştirilen sempozyumda iki gün boyunca 68 bildiri sunuldu. Bildiriler, sempozyum sonrası yayıma hazırlanarak kitaplaştırılacak. Sempozyum kapsamında üç farklı harita ve usturlab sergisi ile çeşitli atölye çalışmaları da ziyaretçilere açıldı.

Sempozyumun açılış konuşmalarında Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Şimşek, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Turan Gökçe, Mütevelli Heyet Başkan Vekili Hamza Akbulut, İstanbul Valisi Davut Gül, Prof. Dr. Fuat Sezgin İslam Bilim Tarihi Araştırmaları Vakfı (İBTAV) Yönetim Kurulu ve Mütevelli Heyeti Başkanı Mecit Çetinkaya, Piri Reis Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nafiz Arıca ile Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Şeker konuştu.

“İslam bilim geleneğinin derinliği yeniden görünür hale geliyor”

Sempozyumun açılışında konuşan FSMVÜ Rektörü Prof. Dr. Nevzat Şimşek, bu yılki temanın İslam bilim geleneğinin en güçlü yanlarından biri olan coğrafya ve denizcilik tarihinin yeniden kapsamlı biçimde ele alınmasına vesile olduğunu söyledi.

Şimşek, İdrisî, Birûnî, İbn Hurdâzbih, Mes‘ûdî gibi Müslüman ilim adamlarının oluşturduğu zengin mirasa dikkat çekerek, bu isimlerin yeryüzü şekilleri, deniz yolları, rüzgâr ve akıntı sistemleri ile iklim kuşaklarına dair son derece rafine bilgiler ürettiğini vurguladı.
Bu birikimin, İslam dünyasının bilimsel kapasitesini ve disiplinler arası yaklaşımını ortaya koyduğunu belirten Şimşek şöyle konuştu: “Prof. Dr. Fuat Sezgin Hoca’nın ömrünü adadığı çalışmalar, bu büyük mirasın insanlığın müşterek hafızasının temel unsurlarından biri olduğunu ortaya koymaktadır. Kendisi yalnızca tarihsel metin ve haritaları ele almakla kalmamış, bilimin toplumlar ve kültürler arasındaki devinimini büyük bir titizlikle analiz etmiştir. Bu nedenle bugün Avrupa bilim tarihindeki birçok dönüşümün öncülerinin İslam alimleri olduğunu daha açık biçimde görebiliyoruz.”

“Bilim Tarihi Vizyonu Kurumsal Yapıya Dönüştü”

Prof. Dr. Şimşek, Prof. Dr. Fuat Sezgin’in ilim vizyonunun yalnızca akademik metinlerde kalmadığını, kurduğu kurumlarla kalıcı bir yapıya dönüştüğünü hatırlattı. Bu kapsamda FSMVÜ Bilim Tarihi Bölümü’nün bizzat Prof. Dr. Fuat Sezgin hoca tarafından açıldığını ve müfredatının yazıldığını belirtti. Prof. Dr. Şimşek, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi kapsamında açılan Bilim Tarihi bölümünün Türkiye’de vakıf üniversiteleri arasında alanındaki ilk lisans programı olduğunu ve bugün hem teorik hem uygulamalı bilim tarihi araştırmaları için önemli bir merkez niteliği taşıdığını söyledi. Prof. Dr. Şimşek sözlerini; “Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi olarak bilim tarihine olan ilgimiz, yalnızca akademik bir tercih değil, kurumsal kimliğimizin de önemli bir unsurudur. Adını taşıdığımız Fatih Sultan Mehmet’in kurduğu vakfın mirası doğrultusunda ilme ve bilginin serüvenine katkı sağlamayı asli bir sorumluluk olarak görüyoruz.” şeklinde devam ettirdi.

“Müslümanların katkıları yeniden görünür hale geliyor”

İstanbul Valisi Davut Gül, bilim tarihinin medeniyetlerin şekillenmesindeki rolüne dikkat çekerek, Prof. Dr. Fuat Sezgin’in Müslüman alimlerin ortaçağ bilim dünyasındaki katkılarını açık biçimde ortaya koyduğunu ifade etti.

“Sempozyum geleneğini sürdürüyoruz”

İBTAV Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mecit Çetinkaya, Fuat Sezgin’in vefatından sonra her yıl sempozyum düzenleme kararı aldıklarını ve bu geleneğin üniversitelerin desteğiyle sürdürüldüğünü söyledi. 2019’un Fuat Sezgin Yılı ilan edilmesine katkı sağlayan kurumlara teşekkür etti.

Açılış konuşmalarında hitap eden Piri Reis Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nafiz Arıca ise Prof. Dr. Fuat Sezgin’le yapay zekâ tabanlı bir sohbeti mümkün kılacak bir robot geliştirdiklerini, projenin FSMVÜ ile yürütüldüğünü aktardı.

TÜBA Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Şeker, bilim tarihinin az talep gören ancak bir o kadar kıymetli bir alan olduğunu belirterek, Prof. Dr. Fuat Sezgin’in çalışmalarının gelecek nesiller için kalıcı birer referans olduğunu söyledi.

İslam coğrafya ve denizcilik tarihinin klasik kaynaklardan modern döneme uzanan çizgide ele alınan sempozyum, iki gün boyunca bildiri oturumları, sergiler ve atölyelerle devam etti. Program sonunda değerlendirme toplantısı yapılacak ve bildirilerin kitaplaştırılması için süreç başlatılacak.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da [email protected] adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.