
Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından düzenlenen 6. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, gerçekleştirildi.
Bu yılki kongrenin ana teması, “Kapsayıcı ve Sürdürülebilir Eğitim: Küresel Sorunlar ve Çözümler” oldu. Etkinlikte, farklı üniversitelerden akademisyenler eğitimde sürdürülebilirlik, kapsayıcılık ve ahlaki sorumluluk konularında önemli değerlendirmelerde bulundu.
Doç. Dr. İsa Kaya: “Kapsayıcı eğitim, her çocuğun onurlu bir eğitim alma hakkını savunmaktır.”
Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. İsa Kaya, konuşmasında günümüz dünyasında özgürlük ve adalet gibi temel kavramların Gazze’de anlamını yitirdiğine dikkat çekti.
Bu yıl kongrenin uluslararası kapsamda ilk kez düzenlendiğini belirten Kaya, şunları söyledi: “Kapsayıcı eğitim, her çocuğun onurlu bir eğitim alma hakkını savunmaktır. Sürdürülebilir eğitim ise ahlaki miras inşa etme odaklıdır. Bilimin insana hizmet eden, adaleti temsil eden yüzünü öne çıkaracağız. Bu tema, biz eğitimcilere aynı zamanda ahlaki bir sorumluluk da yüklemektedir.”
Prof. Dr. Turan Gökçe: “Nasıl bir dünya için öğretiyoruz sorusu daha önemli.”
FSMVÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Turan Gökçe, üniversitenin kurucu vakıf geleneğine dayanan ilim anlayışına vurgu yaparak konuşmasına başladı: “2010 yılında kurulan üniversitemiz, Sahn-ı Seman medreselerinin ilim geleneğini sürdürmektedir. Eğitim Fakültemiz, bu tarihi sorumluluğun yerine getirilmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Uluslararası bir kongreye ev sahipliği yapıyor olmaktan memnuniyet duyuyoruz.”
Gökçe, konuşmasının devamında eğitimin etik boyutuna dikkat çekerek şunları kaydetti: “Neyi nasıl öğretiyoruz değil, nasıl bir dünya için öğretiyoruz sorusu daha önemli. Farklı disiplinlerden katılımcıların bakış açılarıyla eğitimi yeniden düşünmesi, geleceğin daha adil, kapsayıcı ve sürdürülebilir bir eğitim anlayışıyla şekilleneceğine inanıyorum.
Etrafını kana boğan, çocuklara yaşama hakkı tanımayan soykırımcı devletlerin terör örgütüne dönüşmediği bir dünya için çalışmaya devam edeceğiz.”
Prof. Dr. Mustafa Özcan: “Öğretmeni eğitmeden daha iyi bir dünya kurulamaz.”
MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa Özcan, “Sürdürülebilirlik Bağlamında Öğretmen Eğitimi” başlıklı sunumunda sürdürülebilirlik kavramının tarihsel sürecini ve öğretmen eğitiminin önemini ele aldı.
Prof. Dr. Özcan, eğitimde dönüşümün öğretmenlerden başlaması gerektiğini vurgulayarak şu ifadeleri kullanarak; “Çocuğa en temel eğitim ailede verilir. Ancak aileden sonra gelen adımda eğitimciler vardır. Çocuklarımızın sadece kendi ülkesinde değil, dünyada da örnek alınacak erdemde olmaları gerekir. Bunun yolu öğretmenlerimizin en iyisi olmasından geçer. Öğretmeni eğitmeden daha iyi bir dünya kurulamaz.” dedi.
Prof. Dr. Özcan, öğretmen yetiştirme süreçlerinin yeniden yapılandırılması gerektiğine değinerek; “Eğitim fakültelerinde sürdürülebilirlik zorunlu ders olmalı. 4 yıllık öğretmen eğitimi artık ihtiyacı karşılamıyor. Teorik bilginin yanında uygulamalı sürdürülebilirlik eğitimi verilmelidir. Her öğretmen kendi alanının bilgesi olmak zorunda.” şeklinde konuştu.
Eğitimde Ahlaki ve Sürdürülebilir Bir Gelecek İçin Ortak Çağrı
Kongre boyunca yapılan oturumlarda, kapsayıcı eğitim politikaları, öğretmen yetiştirme programlarının sürdürülebilirlik ekseninde yeniden tasarlanması ve eğitimde küresel adalet konuları ele alındı. Katılımcılar, eğitim sisteminin sadece bilgi aktarımı değil, ahlaki, insani ve sürdürülebilir bir gelecek inşası için sorumluluk taşıdığı konusunda görüş birliğine vardı.