Engelleri aşmak toplumsal gelişime katkı sağlıyor

 

Dünya Sağlık Örgütüne (DSÖ) göre dünya nüfusunun 1 milyardan fazlası özel gereksinimli bireylerden oluşuyor. 7 milyardan fazla olan dünya nüfusunun yüzde 15’ine denk gelen bu rakam, nüfusun hızla yaşlanması ve kronik hastalıklardaki artış nedeniyle her geçen gün artıyor. DSÖ verilerine göre, engelliler “dünyanın en ötekileştirilmiş grupları” arasında yer alıyor. Bu ötekileştirmeye ve toplum tarafından yaratılan engellere dikkati çekmek, özel gereksinimli bireylerin toplumda etkin yer almalarını sağlayacak fikirlerin oluşmasına katkı sunmak amaçlarıyla düzenlenen Engelleri Aşan Fikirler çalıştayı, toplumun farklı kesimlerinden gelen değerli katkılarla tamamlandı.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Engelliler İçin Destek Programı, Çocuk Gelişimi Programı, Teknoloji Transfer Ofisi, Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Engelli Öğrenci Birimi ve İstanbul Zihinsel Engelliler için Eğitim ve Dayanışma Vakfı (İZEV) ortaklığında düzenlenen Engelleri Aşan Fikirler çalıştayı, özel gereksinimli bireylerin hayata eşit ve etkin katılımları konusunda özellikle eğitim alanındaki farkındalığı artırmayı amaçladı. Özel gereksinimli bireylere yönelik çalışmalar yürüten konuşmacılar sorunları ve önerilerini dile getirirken, katılımcılar da HayalGelecek ve Hayat atölyelerinde engelleri aşan fikirlerini anlattı.

Program sonunda okunan sonuç bildirisinde; özel gereksinimli bireylerin haklarının farkında olan ve tespitlerin ötesine geçerek ihtiyaçları için çözüm üreten bir toplumsal yapının gerekliliği vurgulandı. Öte yandan eğitim süreçlerinin özel gereksinimli bireylerin ihtiyaçları ve teknolojinin imkânları doğrultusunda yeniden düzenlenmesi, yaygın, ucuz, erişilebilir ve çok kullanıcıya ulaşan uygulamaların hayata geçirilmesi gerekliliğine işaret edildi. Aynı zamanda alanda faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının kendi kaynaklarını üreten yapılara evrilmesi ihtiyacı dile getirildi. Alana dair üretilen fikirlerin proje, patent ve markalaşma süreçlerinde üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarının birlikteliğine daha çok ihtiyaç olduğunun da altı çizildi.

Eğitimde etkileşim önemli

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Programı öğretim görevlisi Mine Kazancı Gül moderatörlüğünde yürütülen çalıştayın açılış konuşmalarını Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Fahameddin Başar, Engelliler İçin Destek Programı Başkanı Prof. Dr. Esra Akgül ve Teknoloji Transfer Ofisi Müdürü İlhan Özsoy gerçekleştirdi.

Özel gereksinimli öğrencilerin temel fizik kavramlarını öğrenebilmesi için geliştirdiği çeşitli materyaller ve kitaplarla birçok insana dokunan Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Şahin Bülbül, etkileşimin yüksek olduğu eğitim süreçleri sayesinde özel gereksinimli öğrencilerin daha sağlıklı, mutlu ve başarılı olacağına vurgu yaparak, Tüm insanlar eğitim alma, öğrenme ve insanlarla etkileşim hakkına sahiptir. Bunu fark ettiğimizde birçok engeli de kaldırmış olacağız. Yapacağımız basit değişiklikler farklı gelişen bireylerin eğitim hayatının önünü açacak, böylece aştığımız her engelle toplumsal gelişime katkı sağlayacağız.” dedi.

Teknolojiyle engeller kaldırılabilir

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğretim görevlisi Dr. Öğr. Üyesi Ali Nizam, özel gereksinimli bireylerin hayatını kolaylaştıran teknolojik araç ve uygulamalar ile yapılabilecek çalışmalar hakkında bilgiler paylaştı.

Bilişim teknolojileriyle birçok engelin ortadan kaldırılabileceğine dikkati çeken Nizam, “Sensörler, bulut ve veri depolama sistemleri, yapay zekâ, görüntü işleme gibi teknolojilerle hem mevcut hem de yeni sistemler özel gereksinimli bireylerin erişimine uygun hale getirilebilir. Dünyadaki erişilebilirlik standartları takip edilerek özellikle kamu kurumlarının bu standartlara uyması teşvik edilebilir.” ifadelerini kullandı.

Dünya nüfusunun yüzde 15’inin özel gereksinimli bireylerden oluşmasına rağmen bu alandaki bilişim harcamalarına dair elde bir veri olmadığını kaydeden Nizam, “Toplam bilişim harcaması 5 trilyon dolar. Ancak özel gereksinimli bireylere yönelik ne kadar bilişim harcaması yapılıyor, bunun bir verisi yok. Teknoloji çok ama yaygınlık ve yatırım problemi önümüzde duruyor.” diye konuştu.

Ülkemizde bilgisayar ve teknoloji destekli eğitim imkânlarının hem içerik hem de kullanım kolaylığı açısından kapsamlı ve yeterli olmadığını da söyleyen Nizam, çalışmaların artırılması temennisinde bulundu.

Anlam üretmek ve insanlara dokunmak

İstanbul Zihinsel Engelliler için Eğitim ve Dayanışma Vakfı (İZEV) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kural ise İZEV’ le yollarının kesişmesinin ardından başlayan gönüllü olma hikâyesini ve başka yaşamlara dokunmanın kendi kişisel gelişimine etkilerini anlattı.

Sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını İZEV’deki deneyimleri üzerinden değerlendiren Kural, “Sosyal farkındalık, kendimizden öte bir toplumsallığa sahip çıkmak, başkaları için mücadele etmektir. Bizler de sivil toplum kuruluşlarında bunu yapıyoruz. Ancak STK’lar yöntemlerini değiştirmeli. Bağışlarla ayakta durmanın ötesinde bir anlam üretmeleri, bu anlamı sahaya aktarmaları ve insanlara dokunmaları gerekiyor.” ifadelerini kullandı.

Çalıştayın ardından gerçekleşen Doç. Dr. Şahin Bülbül’ün Hayal Atölyesi, Dr. Öğr. Üyesi Ali Nizam’ın Gelecek Atölyesi ve Hakan Kural’ın Hayat Atölyesinde üretilen fikirlerin proje haline getirilmesi, patent ve diğer süreçlerinin takibi Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi tarafından yürütülecek.

 

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.