Pandemi sürecinin kazanımlarından “Sesli Kitaplık”

Tüm dünyanın yaşadığı pandemi sürecinde pek çok normalden vazgeçtik, pek çok yeni normal ile tanıştık. Maske hayatımızın bir parçası haline geldi, yüz yüze eğitime ara verildi, iş yerlerinde evden çalışma dönemine geçildi ve hep birlikte deneyimlediğimiz zorunlu evde kalma dönemi başladı. Bu dönemde zorluklar ve kolaylıkların yanında birçok farklı alanda toplumsal dayanışma olanakları da doğdu. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde hayata geçirilen Sesli Kitaplık projesi onlardan biri. Öğrenciler ve farklı birimlerde çalışan bir ekip tarafından pandeminin ilk günlerinde başlatılan Sesli Kitaplık projesi ile evde geçirilen zamanlar görme engellileri destekleme sürecine dönüştürüldü ve onlar için birçok kitap seslendirildi.

Görme yetersizliği olan bireylerin kitaplara kolay erişebilmelerine destek sunan Sesli Kitaplık projesi “Sesinizle evden engelleri aşabilirsiniz” çağrısı ile yola çıktı. Gönüllü okuyucuların sessiz bir ortamda telefon ya da basit bir kayıt cihazı ile seslendirdikleri kitaplar, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi kütüphanesinin açık erişim sisteminde engelli bireylerin erişimine sunuldu. Projenin yürütücüsü Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanı Kudret Doğan ile 3 Aralık Dünya Engelliler Günü'nde bir araya gelerek, projenin amaçlarını ve gönüllülük esaslarını dinledik.

“Amacımız bilgiye ulaşmayı kolaylaştırmak”

Özel gereksinimi olan öğrencilerin üniversite hayatlarında tüm akademik, sosyal ve kültürel olanaklardan adil ve etkin bir biçimde yararlanmasını amaçlayan Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Engelli Öğrenci Birimi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ve Sinema ve Tiyatro Kulübü ortaklığında hazırladığı Sesli Kitaplık projesi ile görme engellilerin bilgi kaynaklarına erişimini sağlamayı amaçlıyor.

Projeyi başta FSM mensuplarının katılımına açık başlattıklarını ancak bir süre sonra üniversite dışından da ilgi gördüklerini söyleyen Kudret Doğan, böylece gönüllü ağını genişlettiklerini dile getiriyor.

“Üniversitelerin misyonlarından biri bilgi üretmek ve üretilen bilgiyi yaymaktır. Bizim de Sesli Kitaplık projesiyle temel amacımız; görme yetersizliği olan bireylerin bilgiye ulaşmasını kolaylaştırmaktır. Öte yandan diğer amacımız da görme yetersizliği bulunmayan insanların belirsiz bir süreç yaşadığımız karantina döneminde başkaları için harekete geçmesini teşvik etmekti. İnsanların, bilgiye erişim engeli konusunda farkında olmalarını, iyi bir şeyler yaparken kendi iyilik hâllerini de olumlu etkilemeyi istedik.”

Geçen Nisan ayında başlayan projede gönüllü olmak için önce bir kitaptan 3 dakikalık bir bölüm seslendiriliyor, ardından kayıt Engelli Öğrenci Birimi ile paylaşılıyor. Burada önemli olan sessiz bir ortamda bulunmak, temiz bir sesle ve olabildiğince iyi bir diksiyonla kitabı seslendirmek. İnsanların bu iş için vakit ayırmalarını çok değerli gören Doğan, kayıtların bir ekip tarafından değerlendirildikten sonra iyileştirilmesi gereken noktalar varsa okuyucuya iletildiğini ve ardından sürecin devam ettiğini belirtiyor.

“Uygun görülen deneme kayıtlarının sahipleri bir eseri tamamladığında ise eser Engelli Öğrenci Birimi ve Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından kontrol ediliyor. Eser uygun şekilde seslendirildiği onayını alırsa kütüphanemizin açık erişim bölümünde yayımlanıyor. Bu eserlere üniversitemizin görme yetersizliği olan öğrencileri kendilerine özel açılan hesaplarla istedikleri her an her yerden ulaşabiliyor.”

Sesli Kitaplık tüm Türkiye’ye açık

Sesli Kitaplık bünyesindeki kitaplar sadece Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’ndeki görme yetersizliği olan öğrencilere değil, tüm Türkiye’deki görme yetersizliği olan bireylere hizmet veriyor. Özellikle ders kitapları büyük ilgi görüyor. Yaklaşık 8 ayda 120 gönüllü okuyucu tarafından seslendirilen kitaplar arasında romanlar, öyküler, makaleler, tezler ve ders kitapları bulunuyor. Öğrencilerin dinlemek istedikleri kitaplara veya metinlere de öncelik veriliyor.

“Akademik eserlere erişime öncelik veriyoruz. Çünkü bu konuda öğrencilerden çokça talep alıyoruz. Yıl içinde okutulacak ders kitaplarının listesini akademisyenlerimizden edinip bunların seslendirilmesini teşvik ediyoruz. Ayrıca akademisyenlerimiz de kendi dillerinden ders kitaplarını seslendiriyor.”

Engelli Öğrenci Birimi’nin üniversitenin tüm birimleriyle iş birliği içinde kampüslerin erişilebilir hâle getirilmesi için çalışmalar yürüttüğünü belirten Kudret Doğan, Türkiye’nin ilk Engelliler İçin Destek Programı ve Eğitimde Mükemmeliyet Araştırma ve Uygulama Merkezi ortaklığı ile erişilebilir bir üniversite olma hedeflerini adım adım gerçekleştirdiklerini ifade ediyor.

“Tüm projelerimizde insanların dikkatini çekmeyi ve farkındalık düzeylerini arttırmayı hedefliyoruz. Bir üniversite ancak tüm birimleri ve çalışanlarıyla uyum içinde ve yüksek farkındalık düzeyiyle çalışırsa, erişilebilir bir eğitim ve hizmet sunabilir. Bu hedef doğrultusunda sosyal, kültürel faaliyetler, bilgilendirme toplantıları, yayınlar ve projeler çalışmalarımız arasında yer alıyor. Bu bağlamda üniversite çalışanlarını ve öğrencilerimizi birlikte üretmeye ve erişilebilirlik çalışmalarına katkı sunmaya davet ediyoruz.”

 

Görüşler

Sesli Kitaplık gönüllüsü

Meryem Betül Koçak, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans Öğrencisi

İki şiir kitabı ve bir çocuk kitabı seslendirdim. Bir tane de çocuk siyer kitabı bekliyor seslendirmeyi. Başka uygulamalarını bildiğim, bu yüzden hep aklımda olan bir fikirdi. Üniversitemin duyurusunu görünce hem çok mutlu oldum hem de ilk deneme kaydını gönderen kişi... Kendi sesimle bir kitabı onu okuyamayan insanlara ulaştırmanın anlamı büyük. Arkadaşlarımla da bu projeyi paylaştığımda da onlardan da gönüllü okuyucu olan oldu. Aslında radyo kayıtları gibi, bir esere ulaşılması için aracı oluyorsunuz. Burada ders kitaplarının seslendirilmesi önemli. Öğrenci için büyük bir ihtiyaç çünkü. O yüzden bu tür kitapların seslendirilmesinin artmasını ve herkesin az çok demeden projeye katkı sağlamasını diliyorum.

Sesli Kitaplık üyesi

Zeynep Sena Kurt, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Öğrencisi

Benim için özellikle bölümümle ilgili akademik kaynaklara erişmek çok önemli. Makalelere, tezlere, alanla ilgili güncel kitaplara erişmek bazen hiç kolay olmuyor. Kısa süre önce hayata geçen Sesli Kitaplık projesi ile özellikle akademik yayınlara ulaşmamız konusunda üniversitemde güzel bir adım atılmış oldu. Engelli Öğrenci Birimi’nin taleplerimizi, önerilerimizi dikkate alarak hazırladığı bu projenin daha da gelişmesini ve büyük bir gönüllü kitlesine ulaşmasını diliyorum. Görmemek engel değil, bizim kitaplara ulaşamamamız engel. Bu engelleri ortadan kaldırırsak hiçbir sorun kalmayacak. Bu nedenle sesli kitaplar, başkalarının sesinin bana ışık olması demek. Bu proje de engellerin kaldırılması konusunda önemli bir fırsat sundu. Umarım, gönüllü okuyucuların ve nitelikli kitapların sayısı artar.

 

Sesli Kitaplık projesinde gönüllü okuyucu olmak için;

Sessiz bir ortam oluşturun,

Telefon, ses kayıt cihazı gibi ses alan bir cihazla bir kitaptan 3 dakikalık bölüm seslendirin,

Ses dosyasını, kaydın başlığına isim ve soy isminizi yazarak engellibirimi@fsm.edu.tr’ye gönderin.

Size dönmelerini heyecanla bekleyin.

 

Röportaj: Kübra Erten

Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.