Prof. Dr. Davut Kavranoğlu: “İlerleme bilim ve teknolojiyle mümkündür”

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi 2021-2022 Akademik Yılı Açılış Programı Haliç Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi. Rektörümüz Prof. Dr. M. Fatih Andı, Mütevelli Heyet Başkanımız İsmail Gerçek ve Kurucu Vakıflarımız adına Vakıflar Genel Müdürü Burhan Ersoy’un konuşmalarıyla başlayan program Prof. Dr. Davut Kavranoğlu’nun açılış dersi ile devam etti.

“Yeni öğrencilerimizle daha da zenginleştik”

Salgın döneminin değerlendirmesini yaparak konuşmasına başlayan Rektörümüz Prof. Dr. M. Fatih Andı herkes için zorlu geçen bu 1,5 yılda üniversite logosunun değiştirilmesi, prestij yayınların artırılması, yeni fakülte ve bölümlerin açılması gibi birçok yeniliğe imza attıklarını kaydederek şöyle devam etti:

“Şartların olumsuzluğuna rağmen Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi 8 fakülte, 23 bölüm, 2 meslek yüksekokulu, 6 program, 24 yüksek lisans, 9 doktora, 2 sanatta yeterlilik programı ve 22 merkezle faaliyetini sürdürüyor. 2010’da 125 öğrenci ile başladığımız eğitim öğretim faaliyetlerini bugün 886 ön lisans, 4,760 lisans, 959 lisansüstü olmak üzere 6,605 öğrencimiz ile sürdürüyoruz. Bu yıl 290 ön lisans, 926 lisans, 156 yüksek lisans, 46 doktora olmak üzere 1,418 yeni öğrencimizle daha da zenginleştik. Duam ve temennim yeni eğitim öğretim yılının hepimiz, ülkemiz ve insanlık için hayırlı, bereketli olmasıdır.”

Ayasofya Camii’nin yeniden ibadete açılmasının ardından külliye içerisindeki Ayasofya Medresesi’nin merkez olarak üniversitemize tahsis edilmesinden duyduğu mutluluğu da paylaşan Prof. Dr. Andı, Edirne Valiliği iş birliğiyle açılan Fatih Sultan Mehmet Müzesi gibi çalışmaları süren Mimar Sinan Müzesi’nin de salgın döneminin güzelliklerinden olduğunu anımsattı.

Bu yıl dördüncüsü düzenlenen TEKNOFEST’te öğrenci projeleri ve öğretim elemanlarıyla öne çıktıklarını ifade eden Prof. Dr. M. Fatih Andı, “21 öğretim elemanımızla danışmanlık ve jürilik hizmetlerine aktif olarak katıldık. 11 farklı yarışmada 78 öğrencimiz projeleriyle yarıştı, 9 takımda 28 öğrencimiz yarı finale kaldı. 7 takımda 15 öğrencimiz finalde yarıştı, FSMAYTEAM İletişim Teknolojileri kategorisinde Otizm Bilekliği projesiyle birinci oldu. Hem öğrencilerimizi hem de onlara tecrübeleriyle danışmanlık yapan öğretim elemanlarımızı tebrik ederim.” diye konuştu.

“Her alanda kalkınmada rol oynamalıyız”

Mütevelli Heyet Başkanımız İsmail Gerçek üniversitelerin fonksiyonları üzerinde durarak bir üniversitenin sadece öğrencileri eğitmek gibi bir amacı olmadığını, ülke kalkınmasında da başı çektiğini söyleyerek, “Ülkemizin her alanda kalkınmasında rol oynamalıyız. İlk aşamada öğrencilerimizin yeterli bilgi ve donanımla kuşanması için elimizden geleni yapmalıyız. Bu vakıflarımızın bize yüklediği sorumluluk. Yanı sıra araştırma geliştirme ve sanayi iş birliklerini daha da artırarak omuz omuza üniversitemizi ileriye taşımaya devam etmeliyiz.” dedi.

Kurucu vakıflarımız adına bir konuşma gerçekleştiren Vakıflar Genel Müdürü Burhan Ersoy, üniversitemizin yeni eğitim öğretim yılının ülkemize hayırlı olmasını dileyerek, “Fatih Sultan Mehmed’den adını alan, medeniyetimizin büyük müesseselerinden olan vakıflardan müteşekkil üniversitemiz vakıf ruhuna uygun medeniyet inşasında etkili olacaktır. Tıpkı Fatih gibi aydınlar yetiştirecek, vakıfların toplumu ihya fonksiyonu gibi kültür ve medeniyetimizi inşa edecektir.” ifadelerini kullandı.

“Köklü değişiklikler kapıda”

Yeni dönemin açılış dersini veren Elektronik Mühendisi, Bilgi Ekonomisi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı ve Mütevelli Heyet Üyemiz Prof. Dr. Davut Kavranoğlu üniversitelerin ürettikleri bilim ve teknolojiyle ilerlemenin başat aktörü olduğunun altını çizdi.

“Bilim, Teknoloji ve Eğitimin Ülkelerin Kalkınma ve Gelişmesindeki Belirleyici Rolü” başlıklı konuşmasında bilim ve ekonominin tarihi gelişiminden ülkelerin kalkınmasındaki yerine, dünyayı etkileyen icatlardan geleceğe yön verecek teknolojilere, bilim ekosisteminin gelişiminden Türkiye’nin bilim ekosistemine farklı başlıklarda konuyu değerlendirdi.

Sanayi devriminin sosyo ekonomik düzenlere getirdiği olumlu etkilerin yanı sıra internetin yaygınlaşmasıyla dünyada üretilen mal ve hizmetin miktarının da arttığını belirten Prof. Dr. Kavranoğlu, “Dünyanın ihtiyaçlarını karşılayacak mal ve hizmetlerin üretilmesiyle refah seviyesi de artmaya başladı. Şimdi ise insanlık yeni bir döngüde. Dünyayı değiştirecek önemli bilimsel gelişmeler kapıda. Bunlardan biri olan karbon salınımı ve çevre kirliliğine sebep olmayan füzyon enerjisi köklü sosyo ekonomik değişimlere yol açacaktır. Yanı sıra yapay zeka; ekonomi, üretim ve savunma teknolojilerinin ve toplumun işleyişini temelden etkileyecek bir noktaya doğru gidiyor.” diye konuştu.

“Teknolojinin kaynağı üniversitelerdir”

Tüm bu gelişimlerin bilgi, bilim ve teknolojiyi üretmekle mümkün olduğunu kaydeden Prof. Dr. Kavranoğlu, “Kalkınma altın veya petrolle değil bilim ve teknolojideki ilerlemeyle mümkündür. Bunun kaynağı da bilim yuvalarıdır, yani üniversitelerdir. Ülkemizin de kalkınmasının başlayacağı yer üniversitedir. Dünyanın en iyi üniversitelerinin bilgi ekonomisine geçmiş, ileri teknoloji üretim kabiliyetine sahip ve inovatif ülkelerde bulunması tesadüf değildir.” dedi.

Teknoloji üreten ülkeler ile Türkiye’deki bilim ve teknoloji yapılanmasını karşılaştıran Prof. Dr. Kavranoğlu, “Dünyada bilim ve teknoloji politikaları farklı organlar tarafından uygulanır ve denetlenir. Ülkemizde ise hiyerarşik bir sistem yoktur. Bu verimsizliği ve denetimsizliği doğurur. Sonucunda da kaynak israfı, işsizlik, savunma ve kritik teknolojilerde dışa bağımlılık meydana gelir. Bu nedenle büyük resmi görmek ve bilimin kılavuzluğunda ilerlemek gerekiyor.” değerlendirmesinde bulundu.

Programın sonunda Rektörümüz ve Mütevelli Heyet Başkanımız tarafından Prof. Dr. Davut Kavranoğlu’na çini tablosu ile üniversite yayınlarından çıkan kitaplar hediye edildi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.