Mezunlarımızın İzinde Yeni Bir Durak: GZT

Mezunlarımızın sektörel deneyimlerini dinlediğimiz “mezun röportajları” serimizin devamı için bu defa Grafik Tasarım mezunlarımızın çalıştığı ve son dönemin gözde sosyal medya platformu GZT’yi ziyaret ettik. Ekip olarak gerçekleştirdiğimiz ziyarette mezunlarımız Cihat Kıyat, Elif Nur Şener, Esad Furkan Kahraman, Ferdi Çetin, Muhammed Emin Şener, Muhammed Yaşar Azmanoğlu, Şeyma Nur İmir ve Tarık Akın’ın deneyimlerini keyifle dinledik.

İşe giriş süreçlerinizden bahseder misiniz?

Tarık: Pandemi bize çok yaradı. Okula gitmediğimiz için evden freelance çalışabiliyorduk. Bu süreçte yedi ay staj yaptım. Piyasayı görmemiz gerekiyordu. Okul zamanı piyasayı görmezsek korkaklık oluyor, yapabilir miyim diye düşünüyor insan. Hala işe başlayamayan çok arkadaşım var. Ben stajda piştim. Çok düşük fiyatlara çalıştım. Sonra Fatih Belediyesi’ne geçtim. Orası biraz memur zihniyetiydi bana çok uymadı. Sonra bir arkadaşım GZT’ye girmişti, bana referans oldu. Sonra ben de diğer arkadaşlarıma referans oldum. İK diye lakap taktılar hatta bana. Biz kabul edilerek gelmiş gibiydik. Referansın ve portfolyonun önemini anladım buraya girerken. Görüşmeye geldiklerinde her işimiz onların önünde duruyordu.

Ferdi: Benim biraz daha zorlu bir mülakat sürecim olmuştu pozisyonum gereği. Dört beş kişiyle görüşmüşümdür en üstten en alt kadrolara kadar.

Tarık: Çağırmadan iş veriyorlar ve bu işi nasıl yapacağınıza bakıyorlar aslında. Burada böyle yürüyor. Bu da bir mülakat sayılır aslında.

Ferdi: Ben grafik tasarım mezunuyum ama oyun tasarımına sonra da prodüksiyon tarafına yöneldim. Burada da 3D artist olarak görev yapıyorum. Okul döneminde kendimi geliştirmek adına üç boyutlu modelleme öğrenmiştim. Onun faydasını görüyorum. Benim işim biraz daha farklı. İş teslimleri üç ayı bulabiliyor. Sahne tasarlıyorum ve uzun sürüyor.

Çok kısa sürede, çok fazla iş yapma zorunluluğu sizi korkuttu mu?

Tarık: Bize çok iş geliyor ama sayımız da çok. 20’ye yakın markamız var. Markaların ne ihtiyacı varsa onları yapıyoruz. Video çekecekler mesela arka plan lazım oluyor onu yapıyoruz veya farklı bir tasarım ihtiyacı doğuyor hemen teslim ediyoruz. Yaptığımız iş güzel olsun istediğimiz için, çok iş geldiğinde üzülüyorduk. Ama akışta bir sıkıntı olmuyor tabii. Aslında içerik üretmek de istiyoruz ama vaktimiz kalmıyor. Çizime hevesim var mesela benim. Ama evdeki tabletin yüzüne bakamıyorum. Burada yeterince kotamı dolduruyorum çünkü. Zaman kalsa da enerjim kalmıyor. O açıdan kötü bir şey. Tuncer Hocamız derdi “gerçek hayat böyle değil” diye. Okulda bir projeyi bir ayda, iki ayda yapıyorduk. Burada bir iki saat içinde teslim ediyoruz.

İdealiniz nedir, nereye ulaşmak istiyorsunuz?

Esad: Bu işin idealle şekilleneceğini düşünmüyorum. Grafik çok geniş kapsamlı bir meslek. Grafiğin birçok farklı alanlarını deneyimleme fırsatım oldu. Kendi içeriğini ürettiğin zaman daha mutlu oluyorsun aslında ama bazen şartlar buna el vermiyor.

Sevdiğin işi yapıyorsun ya da yaptığın işi sevmeye başlıyorsun. Bazen de başka alanlara yönelebiliyorsun…

Esad: Eğitimin çok uzun sürelere yayıldığını düşünüyorum. Okulda kısmi zamanlı asistanlık yaptığım dönem en verim aldığım dönemdi. Hocalarla kurduğum ilişki açısından da çok verimliydi. Multidisipliner bir hocamız vardı mesela özellikle onunla geçirdiğimiz vakitler çok kıymetliydi.

Şeyma: Ben arkadaşlarımdan daha önce mezun oldum. Bence teknik bilgiye hakim olmak gerekiyor. Şu an yüksek lisans yapıyorum. Alanda okumanın bir farkı olması gerektiğini düşünüyorum. Benim ilk iş deneyimim burası değil. Medya kuruluşunda çalışmayı deneyimlemek istiyordum, burası kısmet oldu. Kurumun FSM sempatisi olduğunu da bilmiyordum. Üniversitedeyken çocuk yayınlarına ilgiliydim, kendi imkanlarımla bir şeyler yapmaya çalışıyorum. GZT’de yeniyim, o yüzden henüz nereye ulaşmak istiyorum konusunda net bir şey söyleyemiyorum.

İş hayatına baktığınızda, en çok aranan özellikler neler? Karakteristik olarak özellikle…

Tarık: Güven. Güvenilir adam aranıyor. Hem işine hem insana saygılı kişiler isteniyor.

Elifnur: Atılganlık. Dijital medyada çalışıyoruz. Mikrofon tutuyorlar mesela birdenbire, “ne düşünüyorsun?” diyorlar. Çekingen olunca işler zorlaşabiliyor.

Yaşar: Sanat gözü isteniyor. Estetik bakış açısı… Gözü var mı, rengi işlerken ne yapıyor buna bakılıyor.

Esad: Samimiyet ve uyum diyebilirim.

Ferdi: Program bilgisi. Multidisipliner olmalı, özellikle 3D tasarım için.

Şeyma: Koordineli olmak, dinginlik ve otokontrol önemli.

Cihat: Pratiklik. Bazı işlerin acil yetişmesi gerekiyor, pratikliğe bakılıyor.

Henüz mezun olmamış öğrenciler için en büyük tavsiyeniz ne olurdu?

Cihat: Sektöre olabildiğince erken adım atsınlar. Aktif olsunlar.

Ferdi: Hocaları kovalasın, peşlerini bırakmasınlar. Staj için 3 ve 4. sınıflar geç olabilir, daha erken sektöre atılsınlar.

Şeyma: Önce kendi gözünü bulmalı, yeteneğini keşfetmeliler. Mutlaka ilgi duyduğu alanla uyuşan bir akademisyen bulsunlar. Onlarla yakın temasta bulunmalılar. Birinci sınıfın sonunda ne istediğinizi kestirir hale gelirsiniz zaten. Hocalarımızın geleneksel tasarımdan gelip, bilgilerini dijital dünyayla harmanlamaları öğrencilerin seçim yapabilmesi için çok büyük avantaj. Metaverse uzaktan yakından bizi de etkileyecek bir gün. Ama kişi temel çizim dersini almadıysa dijitalde tutturamaz. Domino taşı gibi hepsi birbirini etkiliyor. Sektörde spesifik alanlar da var. Ne istediğini kafasında oturtup o alanlarda ilerleyebilir.

Ferdi: Hocaların peşini bırakmasınlar. Her konuda bilgi edinmeye çalışsınlar ve birinci sınıfta bunu kararlaştırsınlar.

Esad: Kariyer Merkezi’nden faydalanmalılar bence. Bizlerin anlattıklarıyla arkadaşların kafalarında bir şeyler şekilleniyor. Bu tarz etkinliklere katıldıkça ne yapmak istediklerine daha rahat karar verirler diye düşünüyorum.

Elif: Bazı dersleri daha erken öğrenmek gerek aslında. Kurumsal kimlik gibi mesela. Farkındalık çok önemli. Programlardan korkmasınlar. Ben programlar açısından biraz zayıftım, açıklarımı stajda kapattım.

Tarık: Bir usta bulup yanına girmek isterdim öğrencilik zamanında. Öğrenci arkadaşlarım bunu şimdi yapsınlar bence. İş hayatında olmuyor çünkü. İş hayatında para kazanıyorsunuz ya da ev geçindiriyorsunuz ücretsiz çalışmak sizi rahatsız eder. Hazır aile hayatları devam ediyorken, ücret almadan alanında iyi hocaların veya ustaların yanında çalışsınlar iş öğrensinler.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.