Elde ettiğimiz proje deneyimleri ile büroyu açmaya karar verdik
05 Şubat 2020

Kariyer Merkezi mezun ziyaretleri kapsamında Mimarlık Bölümü mezunlarımız Fatih Cem YÜKSEL, Gökhan DURAN ve İç Mimarlık Bölümü mezunumuz Halit AKÇA’yı ortak olarak açtıkları VALS Mimarlık Bürosunda ziyaret ettik.

(Röportaj üç mezunumuzla aynı anda gerçekleştirildiği için metinde yorumları üzerinden tek bir metin oluşturulmuştur.)

Elde Ettiğimiz Proje Deneyimleri ile Büroyu Açmaya Karar Verdik

Mezuniyet sonrasında büro açma konusunda kararımız şöyle oluştu: Sürekli bir kafede bir araya gelerek aldığımız bazı projeleri değerlendiriyorduk sonra baktık ki günün büyük çoğunluğunu birlikte geçiriyoruz ve müşteriler için de uygun bir mekana ihtiyacımız var bu sebeple bir ofis açma ihtiyacı hissettik. Ayrıca aldığımız işlerde kartvizit ve firma ismi çok sorulmaya başlandı. Resmi prosedürler için de artık tüzel bir işletmeye sahip olmamız gerekiyordu. Girişime niyetlendiğimizde çevremizdeki on insandan dokuzu maaşlı bir mimar olarak bir işe girmemizi öneriyordu. Herkes için belli bir mesai saati olan, sigortası olan bir iş makul gözüküyordu ancak piyasa öyle değildi. Herkes en az üç yıllık deneyim arıyordu ancak yeni bir mezun olarak o tecrübeye sahip olmamız için piyasada çalışmış olmamız gerekiyordu. Ayrıca işverenler az maaşla sürekli çizin yaptıracakları birilerini arıyorlardı. Bu sebeple iş bulmakta zorlanıyorduk. İş kurma konusunda cesaret gerekiyordu ve yaşımız da geçiyor düşüncesindeydik. Önceden aldığımız projelerdeki deneyim de bizi iş kurma konusunda teşvik etti.

Tanıdık Olması ve Çevrenizin Geniş Olması Her Zaman Avantaj Sağlar

Hemen her projede sizi referans gösterecek bir tanıdığınızın olması önemli. Bu mimarlık projelerinde de geçerli. Çünkü kişiler sizi tanımıyorlar ve onlara işinizi iyi yaptığınızı anlatacak birilerine ihtiyacınız var. Firmalardan ya da kişilere sizi anlatacak, iş fırsatlarını size haber verecek kişileri tanımak size her zaman avantaj sağlıyor. Biz de ilk senelerde ofisi açtığımızda gerekirse kar etmeyelim ama zarar da etmeyelim dedik. Elimizden geldiğince iş yaparak referanslarımızı güçlendirelim dedik. Şu ana kadar da bu stratejimiz tutarlı gitti.

Piyasada Aldığınız Eğitimin Dışında Kişisel Yetkinlikleriniz de Çok Önemli

Piyasa içinde tabi ki aldığımız teorik eğitimlerin katkısını gördük. Ancak burada kişinin çalışmayı düşündüğü alan da çok önemli. Ofiste çalışacaksanız çok iyi program biliyor ve kullanabiliyor olmanız gerekli. Şantiye ise ustayı iyi çalıştırmalı ona kendinizi ezdirmemeniz önemli. Yani işçileri çalıştırabiliyor ve sorularına cevap verebiliyor olmanız gerekli. Ofis sahibi olursanız da muhasebe, müşteri ilişkileri, sunum yetenekleri konusunda kendinizi geliştirmeniz gerekli. Biz özgürlüğümüze düşkün olduğumuz için ofis açmak daha mantıklı geldi. Ayrıca ofiste müşterinin isteklerini iyi anlamlısınız. Müşteri “sana bırakıyorum” derse de onun hoşuna gidebilecek bir ürün ortaya koymalısınız.

İşimiz Kaliteli Görsellik Sunmak

Mimarlık kişilere kaliteli görsellik sunma üzerine kuruludur. Bunu ne kadar iyi yaparsanız o kadar çevrenizde takdir toplar ve iş alabilirsiniz. Müşterinin isteklerini tahmin etmeli, renk uyumlarını iyi bilmeli, imkansızı arzulayarak gerçeklikten ve teknikten uzaklaşmamalısınız. Mesela gittiğimiz bölge ve müşteri profiline göre giyim kuşam, sunum tekniği ve pazarlama dilini değiştirmelisiniz. Bunun sayesinde işleri alabilirsiniz ve başarılı bir şekilde sonuca erdirebilirsiniz. Ofis kurduğumuzda bu konuda daha özgürüz çünkü müşteri ilişkileri de, çizim de yönetim de hepsi bizden geçiyor.

 

Farklı İş Kültürleri Zenginlik Katıyor

Ofisi açmadan önce Almanya gibi birkaç ülkenin proje danışmanlıklarını yapmıştık. Oradaki iş kültürü ile aramızdaki farkı görmüş olduk. Örnek orada altıdan sonra çivi çakamazsınız ancak bizim için böyle değil. Biz iş teslimine dört gün demiştik onlar için bu kısa bir süreydi. Ayrıca işi alalım diye fiyat düşürmek de müşterinin gözünde sizin bu işi çok iyi yapamayacağınız intibasını oluşturabiliyor. Sürekli fiyat düşüyor demek ki kalitesiz bir iş yapacak denebiliyor bunlar da bizim sektörde öğrendiğimiz önemli dersler oldu. İhalelerde fiyat politikasını iyi belirlemek, proje sunumlarına özen göstermek ve vaktinde çözüm üretmek iş hayatı için çok önemli.

Mimarlık Pratikle Beslenmeli

Okuduğunuz bölümde pratik hayatta karşılaşabileceğiniz durumları dikkate almalısınız. Teknolojinin katkısını, sektörün beklentilerini takip etmelisiniz. Yükseklisans yapınca mimarlığın ne demek olduğunu daha net anladım. Daha çok okumak ve araştırmak gerekiyor aslında. Ancak malzeme bilmeden neyi nerede neden kullandığınız bilmeden iş yapmak çok zor. Bu saydıklarımız projenin ilerlemesini çok etkiliyor. Mimarlık öğrencisi malzemeyi bilmeli ve projede neyi neden kullanacağını bilerek iş yapmalı. Mukavemeti bilmeli, nem alması, rutubet vb. birçok faktörü dikkate almalı. Bunlar da ancak pratik uygulamalarla öğrenilebilir. Ayrıca mimar egoya sahiptir. Yaptığı işin beğenilmesini ister, yaptığı işin en az şekilde değiştirilmesini ister. Bu konuda diğer sektörel unsurlarla da mücadele etmeniz gerekecek. İnşaat Mühendisi, şantiye şefi, işçiler, müşteriler, kurumlar hepsi ile uyumlu bir iş çıkarmanız gerekli ama yaptığınız işten eminseniz de vazgeçmemeniz diretmeniz gerekli. Yoksa o iş sizin olmaktan çıkar ve insanların isteğine göre şekillenen bir hale gelir. Bunun ucunu bir kere kaçırırsanız da bu hep böyle kalır. 

İş Hayatında Sabır, Malzeme Bilgisi, Mesleki Gelişim Çok Önemli

Projelerde verdiğiniz tekliflerin dönüşü için sabır çok önemli bir yetkinlik. Ayrıca belirttiğimiz gibi malzeme bilgisi de artı değer. Üniversitedeyken daha çok teknik geziye katılmak gerekiyor. Hangi işin nasıl yapıldığını öğrenmek için bunlar büyük fırsatlar sunuyor. Üniversite’deyken daha fazla teknik ve saha gezilerine katılmak çok şey katabilir öğrencilere. Mezuniyet sonrası bunun eksikliğini çok hissedebilirler.

Mimarlığın Geleceği Ne Olacak Diye Düşünmek Gerekli

Okurken kendinize mimarlık gelecekte nasıl gelişecek diye sormanız gerekli. Çevreci ve akıllı binalar günümüzde karşımıza çıkmaya başladı. Bir şekilde daha tasarruflu ve daha ekolojik binalar yapılmaya çalışılacak. Bu gelişimi de ancak araştırarak ve okuyarak görebilirsiniz. İngilizce’nin bu konudaki önemini söylemiyoruz bile çünkü artık dil bilmek bilgisayar bilmek gibi bir şey haline geldi. Ancak Mimarlık terminolojisinin İngilizce karşılıklarını bilmek de çok önemli dili sadece konuşmak için değil mesleki anlamda da bilmeniz gerekiyor artık.

Özgün Olmanın Önemini Daha Net Anladık

Üniversitedeyken proje ödevlerinde iyi not almış projelere benzer ödevler yapmaya çalışırdık. Çünkü çok uğraşmak istemezdik. Ancak şimdi bunun iyi not almaktan öte bir şey olduğunu iş hayatında öğreniyorsunuz. İyi projeleri örnek alıyorsunuz yine belki ama özgün işler de üretmeniz gerekiyor. O yüzden öğrenci arkadaşların iyi işler üretmesi önemli. Orada kullandıkları malzemeden tutun da maliyetlerine kadar her şeyi düşünerek projelerini hazırlamalılar. İş hayatında bunlara çok dikkat etmeniz gerekiyor. Neden o malzemeyi orada kullandığınızı sorduklarında her şeyi düşünmeniz gerekli. Maliyetler, estetik, tasarruf gibi birçok faktör işin içine girecektir.

İstanbul’da okumanın avantajını söylemiyoruz bile ancak öğrenciler sosyal faaliyetlerle birbirlerine daha çok bağlanıyorlar. Devlet üniversiteleri içinde ekol oluşturmuş üniversiteler ile rekabet zor olabiliyor ancak bakıldığında birbirimizden farklı işler yapmıyoruz. O yüzden sizleri yaptığınız işler piyasada öne çıkarıyor. Öğrenci arkadaşlar ellerinden geldiğince güzel projeler çıkarmaya çalışmalılar.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.