Danışmanlık yapacak kişinin empati duygusu olmalı ve işini gerçekten severek yapması çok önemli

Kariyer Merkezi mezun ziyaretleri kapsamında Psikoloji Bölümü mezunumuz Büşra BOĞAZ’ı Dünya Doktorları Derneği’nde ziyaret ettik.

Okurken Her Yaz Staj Yaptım

Öğrenciyken her boş dönemimde staj aradım ve mezuniyet sonrası için hazırlık yaptım. Stajlarımı genellikle uzun uğraşlar sonunda kendim buldum. Başta Üniversitenin bu konuda destek vermemesini olumsuz karşılıyordum ancak şu an çalıştığım zaman aslında staj için harcadığım emeğin ne kadar önemli olduğunu görüyorum. Çoğu öğrenci staj yerini üniversitesi bulmayınca aramayı bırakıyordu ancak ben öyle yapmadım ve sürekli, büyük bir çabayla staj yeri aramaya devam ettim. Bu sebeple Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi, İzmir Ödemiş Devlet Hastanesi, Özel Beyaz Düşler Rehabilitasyon Merkezi ve Sev Kolejlerinde staj fırsatını yakaladım. Uzmanlaşmak istediğim alan klinik psikoloji alanı ve anne, baba, çocuk ilişkileri alanında. Stajlarım sayesinde mezuniyete kadar önemli bir tecrübe edinmiş oldum. Stajlar bana girişimci olmayı, kriz çözmeyi, zorluklarla mücadele etmeyi ve çözüm odaklı olmayı sağladı. Bu yetkinlikler sayesinde şu anki işimde çalışabildiğimi düşünüyorum.

Şu anki işime girmek için uzun bir süreç yaşadım

Burası ilk tam zamanlı işim. Şu an çalıştığım yer AB Projeleri destekli mültecilere yönelik ücretsiz psikolojik danışmanlık yapan bir sivil toplum kuruluşu. Buraya internetten başvuru yapmıştım. İnternet başvurumdan uzun bir süre sonra artık umudumu kestiğimde ve yeni iş arayışına başladığım süreçte beni aradılar. Bir buçuk saat süren mülakatımda gelen danışanların mülteci olacakları, büyük psikolojik problemleri olacağı, bunlarla baş edip edemeyeceğim konularında yoğun bir mülakata tabi tutuldum. Ayrıca iş yerim oturduğum Üsküdar’a uzak bir yer olan Sultangazi’deydi. Bu yüzden çok zorlanacağımı, yolculuğun beni caydıracağını, sosyokültürel olarak çok farklı bir yer olduğundan dolayı benim işi kabul etmeyeceğimi düşünerek beni bir hayli zorladılar. Ancak onlara bu işi yapmak istediğimi, gerekirse taşınabileceğimi, buraya yakın bir yerde yaşayabileceğimi söyledim.

Samimiyet ve İşi Ne Kadar Çok İstediğimi Belli Etmem İşi Almamı Sağladı

Mülakatlarda sürekli bu işi ne kadar çok istediğimi ve bu iş için gerekirse taşınabileceğimi söylemem onları çok şaşırttı. Şu anda bu iş için Üsküdar’dan Sultangazi’ye taşındım ve yürüme mesafesinde oturuyorum. Bu sevdiğim iş için önemli bir fedakarlıktı. Sözlü mülakatın devamında bize bir vaka verdiler ve vakaya iki sayfalık çözüm yazmamızı istediler. Mülakatın güzel geçmesine rağmen yine uzun bir süre sonra (yaklaşık dört ay) beni arayarak işe kabul edildiğimi öğrendim.

Öğrendiğimiz bilgileri pratikte kullanmak bana çok şey öğretti

Üniversitemde iyi bir psikoloji eğitimi aldığımı düşünüyorum. Orada gördüğüm birçok şeyi iş hayatımda kullanıyorum. Çalıştığım yerde de çok fazla psikolojik vakayla karşılaşıyoruz. Teorik ile pratiğin çakıştığı noktalar olabiliyor. Örneğin Amerikan temelli psikoloji eğitimi alıyoruz. Derslerde danışanla göz teması çok önemli olduğu sürekli dile getirilirdi ancak burada farklı bir sosyokültürel insan grubuna danışmanlık yapıyoruz. Çoğu savaş mağduru, ülkelerinden ayrılarak farklı bir ülkede yaşayan insanlar bunlar. Bu insanların kültürünü bilmek, yaşam koşullarını bilmek onlara danışmanlık yapmak için çok önemli. Mülteciler genelde göz teması kurmadan sizlerle iletişim kurmaya çalışıyorlar. Bir de dilini hiç bilmediğiniz insanlar onlar bu sebeple tercüman eşliğinde danışmanlık yapmaya çalışıyorsunuz. Bu sefer vücut dilini, yüz ifadelerini izlemek çok önemli hale geliyor. Danışanın ses tonundan, vücut hareketlerinden bir şeyler çıkartarak tercümeyle eşleştiriyorsunuz. Bu da size başka bir pratik saha tecrübesi katıyor.

Bu alanda kariyer hedefleyenler için dil çok önemli bir unsur

Her meslekte olduğu gibi bu meslekte de dil bilmek çok önemli. Çalıştığım yerde danışanların birçoğu Suriyeli olduğu için Arapça’da öğrenmek önemli hale geliyor. Ayrıca kişinin psikoloji alanındaki gelişmeleri yakından takip edebilmesi için de İngilizce makale okuması mesleki gelişim alanında size çok şey katıyor.

Yaptığınız işe uygun yüksek lisans programları seçmek gerekli

Öğrenciler mezuniyet sonrasında çalışmak istedikleri alanlarla ilgili yüksek lisans programlarına gitmeliler. Klinik Psikoloji, Gelişim, Sosyal Psikoloji alanlarında yapılan yüksek lisanslar benim çalıştığım alanda çok değerli.

Bu işi yapacak kişilerde empati, istikrar ve dinlemek çok önemli

Mesleğimizde danışanı dikkatli dinlemek çok önemli bir yetenek. Empati de çok önemli ancak aşırı empati kurulması bu sefer psikolojide ikincil travma denilen danışman üzerinde olumsuz etkilere sebebiyet verebiliyor. Bu sebeple çok danışanla aşırı bağ kurmak mesleki anlamda sizleri olumsuz etkileyebilir ve sağlıklı tedavi etme sürecinizi uzatabilir. Ayrıca raporlama becerisi, çözüm odaklı olunması, zorluklarla mücadele etme becerisi de yaptığınız işte sizleri bir adım önde tutuyor.

Yine Üniversiteme dönsem ne yaptıysam aynısını yapardım.

Üniversitemde tekrar birinci sınıfta olsaydım ne yaptıysam aynı şeyleri yapardım. Yine staj arardım, yine çalışma tecrübemi artırmaya gayret gösterirdim. Çünkü nereden mezun olursanız olun eğer siz kendinizi geliştirmek için çaba sarf etmezseniz üniversiteniz size temel alan bilgisi dışında pek bir fayda sağlamayacaktır. Aldığınız uzmanlık bilgilerini kullanabileceğiniz alanlar bulmak ve buralarda kendinizi test ederek eksiklerinizi görmeniz gerekli. Çünkü iş hayatında gözlemlediğim kadarıyla üniversitemizin ismi çok bilinmiyor. Ancak diğer üniversite mezunları ile karşılaştığımızda iyi üniversitelerden mezun olan kişilerden de eğitim olarak bir farkımız yok. Birçok firma sizin işi ne kadar büyük bir istekle ve bilinçle yapacağınıza odaklanıyor. Bunun yanına da stajlarla elde ettiğiniz tecrübelerinizi koyduğunuzda çok daha avantajlı bir konuma gelebilirsiniz.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.