Beyza Nusra KARABULUT & M. Zahid ÇAKIR
PSİKOLOJİ 2018 Mezunu

Kariyer Merkezi mezun ziyaretleri kapsamında Psikoloji Bölümü mezunlarımız Beyza Nusra KARABULUT ve Mehmet Zahid ÇAKIR’ı çalışmış oldukları Asfa Eğitim Kurumları’nda ziyaret ettik.

(Röportaj iki mezunumuzla aynı anda gerçekleştirildiği için metinde yorumları üzerinden tek bir metin oluşturulmuştur.)

Rehber Öğretmenlik Değil Profesyonel Danışmanlık Yapıyoruz

Hem öğretmen hem veli hem de öğrenci arasında tampon bir görevimiz var. Rehber öğretmenlikten ziyade biz daha çok danışmanlık alanında destek veriyoruz. Öğrencilerin psikolojik, sosyal vb. durumlarını saptayıp ilgili birimlere yönlendirme ve raporlama yapıyoruz. Öğretmenlerden ayrı olarak biz genel müdürlüğe bağlı olarak çalışıyoruz. Seçilen temaya uygun duygu kartları, sosyal beceriler gibi ders içerikleri üreterek ideal ders modeli çıkarıyoruz.  Matematik dersinde çıkarma yapılıyorsa müzikte dersinde de çıkarma yapılabilir mantığıyla ilerliyoruz. İhtiyaçları ortaya çıkaran bir eğitim modeli işliyoruz. Veli de öğrenci de bu sisteme ilgi gösteriyorlar.

Akademik Anlamda Çok Fazla Bilgi Edindim

Beyza Nusra: Mezun olamadan önce bir psikiyatristin psikoloji akademisinde çalışıyordum. Üçüncü sınıftan itibaren çalışmaya başlamıştım. Akademik anlamda çok fazla bilgi edindim. Çok zorlandığım noktalar oldu. Ama bana çok şey kattı. Bu işime başlamadan önce çocuklarla çalışamayacağımı düşünüyordum. Ergen ve yetişkinlerle çalışabileceğimi düşünüyordum. Daha sonra fıtratım ve staj yaptığım yerdeki uzmanların yönlendirmesiyle çocuklarla iletişimimin iyi olduğunu keşfettim. Buraya başladığımda hangi kademede olmak istediğimi sorduklarında birinci ve ikinci sınıfları seçtim. Onlar da çocuklarla olan iletişimimin uygun olduğunu fark ettiler. Sonra birinci ve ikinci sınıflarla çalışmaya başladım. İyi ki de öyle başlamışım diyorum.

Mehmet Zahid: Daha önce anaokulu psikoloğu olarak çalışmıştım. İlk aşamada çocuklarla çalışma fikri çok cazip gelmişti. Daha sonra gençlerle çalışmak istedim. Çünkü çocuk örneğinde aileleri ikna etmek çok zordu. Çocuğa bir şeyi öğretmek ve yönetmek kolay fakat aile faktörü işin içine girdiği için bu alanda çalışmak biraz zorlayabilir kişiyi bu sebeple ben gençlere yönelmeye karar verdim. Çocuklarla çalıştığınızda yaptığınız yatırım çabuk değişebiliyor. Yaptığınız yanlış bir danışmanlık onun hayatında daha büyük değişimlere sebep olabiliyor. Uzun vadede sonuçları görebiliyorsunuz. Çocuklarla çevreyi değiştirebiliyorsunuz. Ama gençlerin çevresindeki faktörleri değiştirmek hayatta onların daha başarılı olmalarını sağlıyor ve daha hızlı sonuçlar alabiliyorsunuz.

Sivil Toplum Kuruluşlarında Tecrübem İşe Alınmamda Etkili Oldu

Mehmet Zahid: Yaklaşık 2 ay iş arayışım oldu. Sonrasında burada işe başladım. İnternette en kötü bir yer bile üç beş sene tecrübe istiyor. Bu beni ilanlara başvurmaktan vazgeçiriyordu. Bu yüzden ben internetten başvurularda deneyim arayan firmaların ilanlarına hiç başvurmuyordum. Bir arkadaşım vesilesi ile ASFA’ya CV’mi ilettim. Doğrusu pek ümitli de değildim ama aradılar. Mülakatta ümitsizliğimin vermiş olduğu bir rahatlık vardı. Sivil toplum derneklerinde daha önce çok çalışma imkanım oldu. İşe alınmamda en büyük etken bu oldu sanırım. Kendimi iyi ifade edebilmem, özgüvenim ve klinik psikoloji alanında yüksek lisans yapmam da etkili oldu. 2 ay sonra burada zümre başkanı oldum. Önceki tecrübemde zorlukları önceden yaşamış olmam ileride neler yapabileceğimi daha net gösterdi.

Beyza Nusra: Mülakatta rahat oluşum ve aldığım eğitimler bu işe alınmamda çok büyük etken oldu. Biraz da Zahid arkadaşım gibi görüşmede rahat olmam da etkili olmuştur.

Almış Olduğun Eğitimin İyi Olduğunu Diğer Üniversitelerle Karşılaştırdığımda Anladım

Üniversitedeki eğitimimiz çok iyiydi. Bunu diğer üniversitelerle karşılaştırınca anladım. Hocalar çok fazla yol gösteriyorlar. İstatistiğin çok iyi olduğunu düşünüyorum. Yüksek lisanslarımızı farklı üniversitelerde yapmış olmamız da üniversitemizin farkını görmemizi sağladı. Fakat staj konusunda biraz daha fazla çalışma yapılabilir. Mezuniyet sonrasında çalışmalar yapılabilir. Mezunlara yönelik bir grup kurulup buna yönelik etkinlikler yapılabilir.

Psikoloji Okuyorsanız İletişiminizin İyi Olması Gerekir

İş hayatı kişiye birçok şey katabilir. Burası da yeni bir birim olduğu için sistem kurmayı tecrübe ettik. İnsan stratejisi, kriz yönetimi öğreniyorsunuz. Köklü bir yer olduğu için kaynaşmak zor olabilir diye düşünürken yeni birim ile daha farklı bir tecrübe kazanmış olduk. Öğrencilik hayatında staj yapmak çok önemli, stajla birlikte birçok donanıma sahip olabiliyorsunuz. İkinci ve üçüncü sınıftayken staj yapılırsa çok şey öğrenebilirsiniz.

Psikoterapi Alanında Bilgi Edinilebilir

Üniversite eğitimi haricinde spesifik bir eğitim öneremeyebiliriz ama psikoterapi alanında bilgili olmak için çalışabilirsiniz. Üç test eğitimi almak yerine bir test eğitimini tam anlamıyla almak ama ve geçerliliği olan bir eğitim almak çok önemli. Bunu kişisel gelişim açısından da düşünmelisiniz kendinizi geliştiren eğitimleri alırsanız zaten karşı taraf bunu fark ediyor.

Üniversiteye tekrar dönsem gelişimime daha çok önem verirdim

Bir arkadaş önerisi ile geldim. Aldığım eğitimden memnunum bir daha gelsem yine FSMVÜ’de okumak isterim. (Mehmet Zahid) Ama geçmişe tekrar dönsem daha fazla kitap okurdum. Felsefeyi çok atlamışım. Bu alanda biraz daha kendimi geliştiririm. Şu an bile toparlamakta zorlanıyorum. Dil öğrenmek çok önemli bu alanda çalışıp KPSS için kendimi zorlardım. Formasyon almadım ama almak isterdim. Biz sürekli kuram çalışmıştık. Aslında bu anlamda çok fazla kitap okuyup öğrenmeliyiz. Mesela Sigmund Freud’un hayat hikayesi öğrenilebilir. Sadece kuram anlatılmamalı. Hangi düşünür hangi dönemde neler yapmışlar bunlar da bilinmeli diye düşünüyorum. Ünlü psikologların hayatlarını öğrenmek bu kuramların daha iyi anlaşılmasını sağlıyor. Psikoloji tarihi dersi de olabilir.

FSMVÜ’de Okumanın Akademik Anlamda Bir Farkı Var

Akademik anlamda Üniversitenin avantajları var. Kaliteli bir eğitim aldık. Sosyal anlamda ve seçmeli dersler çeşitliliğinin artırılması gerekli diye düşünüyorum. Ama üniversite eğitimi anlamında diğer denk üniversitelerle kıyasladığımızda FSMVÜ’de okumanın avantajını gördük.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.