Startup Hukuku ve Girişimcilik Zirvesi Yapıldı

15 Mart 2018

Hukuk Kulübü, fikrini gerçeğe dönüştürmek isteyen girişimcilerin bir fikrin oluşum aşamasından son aşamasına kadar bilmesi gereken temel hukuk bilgilerini ve başarılı girişimlerin büyüme hikâyelerini içeren Startup Hukuku ve Girişimcilik Zirvesi’ni Haliç’te düzenledi. 

Fikir, kuruluş, ortaklık, yatırım süreçleri gibi temel konuların girişimci, avukat ve yatırımcılar tarafından değerlendirildiği Zirve’nin açılış konuşmalarını Rektörümüz Prof. Dr. Musa Duman ve Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ersin Çamoğlu yaptı. 

Al Sharq Forum İstanbul Hub Koordinatörü Mustafa Aykut, girişimcilikle ilgili temel bilgiler verdiği konuşmasında bir fikri hayata geçirmek için gerekli noktalar üzerinde durdu. Fikrin mutlaka toplumda karşılığının olması gerektiğinin altını çizen Aykut, “Bir fikrin oluşumu için bir problemi görebilmek ve o probleme çözüm üretmek gerekiyor. Startup’lar için önemli bir husus da fikrin uygulanabilir olması için toplumun da bu fikirle uyumlu olmasıdır. Çok güzel bir ürün ortaya koymuş olabilirsiniz ama piyasa buna hazır değilse stratejinizi gözden geçirmeniz gerekir.” diye konuştu.

“Amerikalılara Amerika hukukunu anlatıyoruz”

Vircon Grup kurucu ortağı Okan Şencan, girişimcilere hukuku, hukukçulara da girişimciliği anlattıkları startuphukuku.com sitesinin kuruluş hikâyesini anlattı. Web sitesini açık kaynaklı bir kütüphane olarak kurduklarını, isteyen herkesin burada girişimcilik üzerine yazı yazabildiğini söyleyen Şencan, web sitesine talebin artmasıyla birlikte konuyla ilgili eğitimler verdiklerini dile getirdi. Ardından startup’lara danışmanlık yapmaya başladıklarını belirten Şencan “120’nin üzerinde startup’a danışmanlık veriyoruz. Youtube’da ‘fikrimi nasıl korurum, yurt dışına nasıl açılırım?’ gibi soruları yanıtladığımız İngilizce videolar yayınlıyoruz. Tamamı Türklerden oluşan bir ekip olarak Amerikalılara Amerika hukukunu anlatır hale geldik. Portföyümüzün %30’u Amerikalı şirketlerden oluşuyor.” dedi.

Bir startup’ın geçirdiği hukuk evreleriyle ilgili bilgi veren Vircon Grup kurucu ortağı Mümtaz Hacıpaşaoğlu, proje fikri olanlara seslendi. Fikrin orijinal olmasının çok da gerekli olmadığını, önemli olanın fikri iyi bir ekiple sağlıklı bir süreçte geliştirmek olduğunu kaydeden Hacıpaşaoğlu, girişimcilere marka ismi konusunda da aceleme etmemelerini önerdi.

“Fikri ve sınai haklar tekel oluşturuyor”

Hukuk Fakültesi Araştırma Görevlisi Salih Tayfun İnce, girişim sermayesi yatırımlarında fikri ve sınai hakların ne işe yaradığından ve bu hakları korumanın öneminden söz etti. Marka, patent, tasarım, ticari sırlar ve endüstriyel tasarımların fikri ve sınai haklar başlığı altında değerlendirildiğini belirten İnce, bu hakların bir bakıma tekel oluşturduğunu vurgulayarak şöyle devam etti:

“Fikri ve sınai haklar, bir hakkın bir kişiye veya bir kuruma tescil edilmesi suretiyle kullanımından yararlanmasının önünü açıyor. Aslında tekel oluşturuyor. Bir markaya sahipseniz bunu sadece siz kullanabiliyorsunuz veya sizin izin verdiğiniz kişiler kullanabiliyor. Piyasada sizin girişim yapacağınız alanda daha önce alınmış bir patent, kullanacağınız markaya yakın bir marka varsa sizin piyasaya girmenize engel teşkil edebiliyor. Bu nedenle yatırımcının da girişimcinin de çok dikkatli hareket etmesi gerekiyor.”

Genç bir girişimci olan Samed Torun, 2016’da bir arkadaşıyla kurdukları Othersapp.com ile ilgili bilgi verdi.  Geçici işleri olan kurumlar ve bireyler ile bu işleri yapabilecek öğrencileri bir araya getirmek amacıyla kurdukları startup’ta öğrencilerin ihtiyaçlarından yola çıktıklarının altını çizen Torun, “Geçici işleri görev olarak adlandırdık. Çeviri, içerik hazırlama vb. görevler var. 1600’den fazla üniversite öğrencisi görev alarak kendi yeteneklerine uygun işler yaptılar.” dedi.

Öğrencilerin sorularıyla dâhil olduğu zirve fotoğraf çekiminin ardından sona erdi.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.