''Kudüs Köylerinin Hepsi Vakıf Toprağıdır''

8 Mayıs 2017

Uluslararası Kudüs Vakıfları Forumu’nda konuşan Prof. Dr. Zekeriya Kurşun, “Kudüs köylerinin hepsi vakıf toprağıdır.” dedi.

Cumhurbaşkanlığı himayelerinde Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen Vakıf Haftası ve Uluslararası Kudüs Vakıfları Forumu Açılış Töreni, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın açılış konuşmalarıyla Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi. Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Başkanımız Prof. Dr. Zekeriya Kurşun Forumda, “Osmanlılar ve Kudüs Vakıfları” başlığında konuştu. 

Prof. Dr. Zekeriya Kurşun, Tarih Bölümü doktora öğrencisi Ali İhsan Aydın ile birlikte hazırladıkları “Osmanlılar ve Kudüs Vakıfları” konulu tebliğde, Selahaddin Eyyubi zamanından Osmanlıların Kudüs’ten çekilmesine kadar olan zaman içinde kurulmuş Kudüs vakıflarını ele aldı.

Kudüs’te 585 Vakıf Tespit Edildi

Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi ile Tapu ve Kadastro Arşivi’nde bulunan vakfiye defter ve belgelere dayanılarak hazırlanan Kudüs Vakıfları çalışması hakkında bilgi veren Kurşun, Kudüs’te 1516 öncesinde kurularak Osmanlı’ya intikal eden 140 adet vakfa, Osmanlılar zamanında eklenen vakıflarla birlikte toplamda 585 adet vakfın tespit edildiğini belirtti. Kudüs merkeze bağlı 121 köyde vakıf yahut vakıf akarları bulunduğunu ifade eden Kurşun, 19. yüzyılda Kudüs’e bağlı 126 köy bulunduğuna dikkat çekerek neredeyse Kudüs köylerinin hepsinin vakıf toprağı olduğunu vurguladı.

Filistin’de Tahminen 3000 Vakıf Var

Kudüs’te bulunan şeriye sicili gibi yerel arşiv evrakı da çalışmaya dâhil edildiğinde Kudüs için kurulmuş 1500 adet vakfın tespit edilmesinin hedeflendiğini söyleyen Kurşun, yapılan çalışmanın yalnızca Kudüs Kazası’nı kapsadığı, Halilürrahman, Gazze ve Yafa gibi merkezlerde bulunan vakıfların bu çalışmanın dışında tutulduğunu belirtildi. Bu çalışmanın derinleştirilmesi ve Filistin geneline yayılmasının ardından Filistin için belirlenecek olan vakıf sayısının tahminen 2000-3000 olacağını vurguladı.

Kudüs’te İlk Osmanlı Vakfı II. Murad Tarafından Yapıldı

Çalışma kapsamında tüm vakıfların akarlarının ve vakıf yapılarının tespit edilmesi, Vakıfların tasarrufunda bulunan arazi ve mülklerin haritasının çıkarılarak günümüze intikal durumlarının aydınlatılmasının hedeflendiğini kaydeden Kurşun, Osmanlı dönemi vakıflarıyla ilgili de bilgi verdi. Kudüs’te tespit edilen ilk vakfın 1179 tarihli Selahaddin Eyyûbî Vakfı olduğunu dile getiren Kurşun, Osmanlıların Kudüs’e yaptığı ilk vakfın ise Kudüs’ün Osmanlı idaresine girmeden önce II. Murad tarafından 1446’da yapıldığına dikkat çekti. Kudüs’te 10 Osmanlı padişahının vakfı olduğunu aktaran Kurşun, aynı zamandan iki valide sultanın: Haseki Hürrem ve Pertevniyal Sultan’ın da vakıflarının bulunduğunu ifade etti.

Vakıf şuurunu canlı tutmak, vakıf medeniyetinin özgünlüğünü gelecek nesillere bırakmak amacıyla mayıs ayının ikinci haftasında düzenlenen Vakıf Haftası, bu yıl Kudüs Vakıfları Forumu’yla açıldı. 8-9 Mayıs tarihlerinde gerçekleştirilen Forumda yurt içi ve yurt dışından katılan bürokrat ve akademisyenler Kudüs vakıflarının mirasının net bir şekilde ortaya koyulmasını ve sorunlara çözüm önerilerini değerlendirdi. 

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.