8 Kasım 2019
Hukuk Fakültesinin düzenlediği “Şehir ve Hukuk Konuşmaları” konferans serisinin ilkine konuk olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, İstanbul’un ulaşım politikalarını değerlendirdi.
Hukuk Fakültesinin başlattığı “Şehir ve Hukuk Konuşmaları” konferans serisinin ilki, Mütevelli Heyet Başkanı İsmail Gerçek ve Rektör Prof. Dr. M. Fatih Andı’nın da katılımıyla “Ulaşım Politikaları Açısında İstanbul” başlığıyla Haliç Yerleşkesi’nde düzenlendi. Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Naim Demirel’in selamlama konuşmasının ardından Mütevelli Heyet Başkanı İsmail Gerçek’in açılış konuşmalarıyla devam eden programda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan İstanbul’un ulaşım vizyonunu anlattı.
Ulaşımın insan hayatının en önemli ihtiyaçlarından biri olduğunu belirten Bakan Turhan, Cumhuriyet’in kuruluşundan sonra İstanbul’da hızlı bir nüfus artışı ve düzensiz bir yapılaşma ortaya çıktığını, bununla birlikte altyapı hizmetlerinin plansız olmasının da insanların günlük yaşantısına sorunlar getirdiğini ifade etti.
“İstanbul nüfusu son 70 yılda 12 katın üstünde arttı”
Modern dünyanın temel sorunlarının başında ulaşımda yaşanan aksaklıkların geldiğini söyleyen Turhan, “Ülkeler bu konulara özel önem veriyorlar. Bilimin ışığında her geçen gün yenilenen ulaşım politikalarıyla sorunun üstesinden gelmeye çalışıyorlar. Metropoller ise ulaşım sorunlarının can yakıcı boyutlara ulaştığı yerlerde ön sıralarda geliyor. İstanbul 15 milyonu aşan nüfusuyla dünyanın sayılı metropolleri arasında yer aldığından ulaşım politikaları konusunda hep gündemde olmuştur.” dedi.
İstanbul ulaşımındaki temel meselenin ülke nüfusunun son 70 yılda 3-4 kat civarında artmasına rağmen şehrin nüfusunun 12 katın üstünde artması olduğunu söyleyen Turhan, bu duruma şehirde öteden beri var olan yetersiz altyapı ve çarpık kentleşme sorununun da eklenmesiyle sorunun boyutlarının daha da yükseldiğinin altını çizdi.
İstanbul’un trafik sorununun bundan 45 sene önce de haberlere konu olduğunu hatırlatan Turhan, “Aslında vizyoner bakışla gidişatın vaktinde farkına varılıp gerekli altyapı hazırlığı yapılsaydı, köprü ulaşım politikaları devreye sokulsaydı, bugün sorun bu denli yaşanmıyor olacaktı. İstanbul’un trafik sorunu bundan 45 yıl önce de haberlere konu oluyordu. Şehrin nüfusu 4 milyondu. O zamanki adıyla Boğaziçi Köprüsü’nden günde 26 bin taşıt geçiyordu. Vatandaşlar bir yerden bir yere giderken trafikte 1 saate aşkın süre geçirmekten şikâyet ediyorlardı. Haberlere konu olmakla alarm zilleri çaldığı kendini gösteriyordu ama buna rağmen önlemler alınmamıştır. Bugün şehrin nüfusu 16 milyona yakın. Trafiğe kayıtlı araç sayısı 4 milyon 200 bin civarında. Bugünkü adıyla 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden bir günde geçen araç sayısı 156 bin. Açıldığında 26 bin araç geçiyordu, bugün 156 bin araç geçiyor. Köprümüzün gerçek kapasitesi ise 90 bin araç. Haliyle bunun getirdiği bir ulaşım sorunu var.” ifadelerini kullandı.
“Marmaray’dan günde ortalama 365 bin yolcu faydalanıyor”
İstanbul’da ulaşım sorununa yönelik yapılmış olan altyapı tesislerine ve mega projelerin önemine vurgu yapan Turhan şöyle devam etti:
“Yapımı tamamlanan, devam eden ve hedeflediğimiz projelerle İstanbul’un ulaşım altyapısını büyüklüğüne ve potansiyeline yakışır bir konuma taşımak için azimle, gayretle çalışıyoruz. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 90’ıncı yılında hizmete aldığımız Marmaray bunların en önemli halkalarından biriydi. Bu sistemde aradan geçen 5,5 yıl boyunca Marmaray 5 durakla hizmet verirken bugün 43 durakla hizmet vermeye başladı ve günde ortalama 365 bin yolcu bu hizmetten faydalanıyor.”
İstanbul’un ulaşım sorununun tamamen çözülmesinin mümkün olmadığını kaydeden Turhan, “Son dönemde yaptığımız gibi sorunun katlanarak artmasının önüne geçmek ve etkisini azaltmak mümkün. Bunun içinde sosyoloji var, ekonomi var, teknoloji, kültürel altyapı ve hukuki durumlar var. Dolayısıyla böylesine çetrefilli ve çok yönlü sorunlarla karşı karşıyayız. İstanbul’un ulaşım politikalarını konuşurken tüm bu hususları göz önünde bulundurmalıyız. Özellikle şovdan, popülist yaklaşımlardan uzak durmak lazım. Bu yaklaşımlar ulaştırma politikalarının doğasına da ruhuna da aykırıdır. İş yapacaksınız, proje yapacaksınız, proje yöneteceksiniz, hizmete sunacaksınız.” diye konuştu.
Zamanla araç sahiplilik oranının artacağını, yollarda daha fazla araç ve yol ihtiyacı olacağını dile getiren Turhan, bu nedenle İstanbul’da yeni ulaşım altyapısı sistemlerinin gerekli olduğunu ve bunların özellikle şehrin mevcut yapısının, dokusunun düşünülerek planlanması gerektiğini sözlerine ekledi.
Mütevelli Heyet Başkanımız İsmail Gerçek ve Rektörümüz Prof. Dr. M. Fatih Andı’nın Bakan Mehmet Cahit Turhan’a hediye takdimlerinin ardından konferans sona erdi.