Eray Çil
Sivil Havacılık Kabin Hiz. 2017 Mezunu

Mezunlarımızın sektörel tecrübelerine kulak verdiğimiz “Mezun Röportajları” serimize, Çelebi Hava Servisi’nde harekat memuru olarak çalışan Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri Programı mezunumuz Eray Çil ile devam ediyoruz. Üniversite hayatını ve havacılık sektörünün beklentilerini aktaran Çil, “havacılık sektörünün aranılan özeliği bugünü değil, yarını düşünüyor olmanız” diyor.

Çelebi Hava Servisi’nde harekat memuru olarak çalışıyorum. 2017 yılında mezun oldum. Henüz diplomamı almadan başvuru yapmıştım, kabul edildim. Daha önce farklı sektörlerde de çalıştım. Üniversite hayatımda da staj yaptığım yerlerde de deneyimlerim oldu. Fakat mezun olup, işi elime aldığım ilk kurum Çelebi Hava Servisi oldu. Pandemi döneminde bir süre işe gidemedim ama bu sürede almış olduğum “Eğiticinin Eğitimi” sertifikası ile Herkes İçin Havacılık Derneği’nde havacılıkla ilgili eğitimler vermeye başladım. Pandemi döneminde hiç boş durmadım. Eğitimler ve dernek işleriyle, kişisel gelişimime katkı sağlamaya devam ettim.

Lise çağlarından bu yana havacılık sektörünü araştırıyordum, tutkumdu.  Özellikle şu şirkette çalışayım diye bir hedefim yoktu. Kendimi bu alanda geliştirmeye çalıştım, sürekli araştırdım. “Seni neden işe alalım” sorusuyla karşılaştığımda hep aynı cevabı verdim. “Ben havacılık tutkunuyum. Beni işe almasanız da, farklı kurumlarla da olsa bir şekilde bu sektöre gireceğim. Belki İngilizcem çok iyi değil ya da havacılık bilgim yeterli değil ama belki beş, belki altı yıl sonra sizinle mutlaka karşılaşacağım” dedim. Yöneltmiş oldukları soruları profesyonel bir şekilde cevapladım. Verdiğim cevapların işe alınmamda etkili olduğunu düşünüyorum.

“Aldığım dersleri iş hayatında tecrübe ediyorum”

Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri Programı’nda hem yer hizmetleri hem de uçuş alanında eğitimler aldık. Üniversitemizde Mock-up sınıfı olduğu için uygulamalı dersler de alıyorduk. Havacılığın temelinde tarih, operasyonel yönetimler, temel uçak bilgisi gibi farklı dersler vardı. Şimdi bu dersleri uygulamalı şekilde iş hayatımda tecrübe ediyorum. Bu, benim için çok güzel bir tecrübe. Diplomamı almadan iş hayatına atıldım bir nevi. 

Havacılık sektöründe aldığınız eğitimlere çok önem veriliyor. İlk iki ay teorik eğitim aldık, sonrasında üç ay da sahada üst yönetim tarafından izlendik. Üç ayın sonunda işe alım süreci tamamlanmış oldu. “Bu personel uçak ataması yapabilir, kadrolu elemanımız olarak çalıştırabiliriz” cümlesi, bu süreçlerden sonra söylendi. Dışarıdan bakıldığında beş ay uzun bir süreç ama çalıştığım şirket teorik ve uygulamalı eğitimlere çok önem veriyor. Bir okul gibi, iş hayatında karşılaşacağımız bütün detayları bizlere eğitim sürecinde aktarıyor.

Mezun olmadan önce Türk Hava Yolları’nda staj yapmıştım. 10 aylık bir deneyimdi ama her şeyi yapabildiğimi hissediyordum. Ama sektör çok farklı bir sektör. Kısıtlamalar, kurallar gereği rahat hareket edemiyorsunuz. Bir evrak imzalanacağı zaman bile çok fazla kontrol gerekiyor. Bu deneyimlerle sorgulayıcı tavırlarım ortaya çıktı. Bu sektörde çalışan herkesin sorgulayıcı olması gerektiğini düşünüyorum. Bunun dışında havacılık sektöründe çalışan kişilerin temel matematik ve biraz da farklı işler yapabilme becerilerine sahip olması gerekiyor. 

“Alacağınız ücret, dil seviyenize göre belirleniyor”

Havacılık sektörünün vazgeçilmesi İngilizce. İngilizceyi iyi bilmek gerekiyor. Henüz mezun olmamış öğrenci arkadaşlarıma ilk tavsiyem bu dili ana dili gibi konuşuyor olmaları. İkinci bir tavsiyem de TOEFL, IELTS ve YDS gibi sınavlarda kendilerini deneyip, belgelerini almaları. Pilot olabilmek için IELTS sınavında belli bir başarı isteniyor örneğin. Bizim mesleğimizde ise minimum ‘intermediate’ seviyesinde İngilizce bekleniyor. Alacağınız ücret, dilinizin seviyesine göre belirleniyor. 

Aynı anda faklı işler yapabilmenin de öneminden bahsetmiştim. Biz bir yandan telsiz kullanıyoruz, bir yandan telefonla görüşüyoruz. Bizimle iletişime geçecek kişileri organize ediyoruz. Bir yerde insan sarrafı oluyoruz diyebilirim. Etkili iletişim çok önemli. Net ve açık olmalısınız. Ne söylemek istediğinizi karşı tarafa net bir biçimde aktarmanız gerekiyor. Aktaracağınız yanlış bir bilgi zincirleme olarak yaptığınız diğer işleri etkiliyor. Bu da büyük bir risk oluşturuyor. 

“Ben sektöre girdim, beni işe aldılar” dediğinizde her şey bitmiyor. Asıl zor süreç burada başlıyor. Şirkette kendinizi göstermeniz, havacılık sektörünü benimsemeniz çok önemli. Havacılık sektörünün aranılan özeliği bugünü değil, yarını düşünüyor olmanız. 

“İki yıllık eğitimin sonunda dört yıl eğitim aldım gibi hissettim”

Verilen eğitim ve istihdam alanı göz önüne alındığında, üniversitemizin diğer üniversitelere kıyasla çok iyi bir noktada olduğunu görüyorum. İki yıllık eğitim hayatımın sonunda, kendimi dört yıl eğitim almış gibi hissettim. Çok çabuk geçti ama birçok imkandan da yararlandım. Havacılık alanında çalışmak isteyen herkese üniversitemi öneriyorum. FSM, sadece parayı verip okuyacağınız bir okul değil. Çalışırsan başarılı olabileceğin, imkanlarından yararlanabileceğin bir okul. Üniversitemizin her bölümü disiplinli ve öğretmeye yönelik ilerliyor. Kişi hayatını idame ettirmek istiyorsa veya bir şirkette yönetici konumuna kadar gelmek istiyorsa, sorumluluk sahibi, disiplinli ve istikrarlı olmalı. Bu bölümde okuyan herkes disiplini ve istikrarı öğreniyor. Bu da bizlere hayatta çok şey kazandırıyor.

Bize Sorun

Üniversitemiz hakkında merak ettiğiniz veya bilgi almak istediğiniz konuları “BİZE SORUN” aracılığı ile yazılı ortamda öğrenebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece formu doldurup göndermek.

S.S.S

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 2010 yılında kuruldu. Fatih Sultan Mehmet Han Vakfı, Sinan Ağa bin Abdurrahman Vakfı, Nurbanu Valide Sultan Vakfı, Hatice Sultan Vakfı, Abdullahoğlu Hacı Abdülaziz Ağa Vakfı olmak üzere 5 kurucu vakfın gelirleri ile eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürüyor.

Üniversiteyle ilgili tüm soruların yanıtlarına 0212 521 81 00’dan ya da fsm@fsm.edu.tr adresine e-posta gönderilerek ulaşılabilir. Ayrıca sosyal medya hesaplarından da tüm sorular yanıtlanıyor.

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi’nde eğitim dili Türkçedir. İslâmi İlimler Fakültesi’nde eğitim dili Arapça, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Psikoloji Bölümünde ise %30 İngilizcedir.

Eğitim ücretlerindeki artış Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ve Üretici Fiyat Endeksi’ne (ÜFE) göre belirlenmektedir.

Öğrencilerin derslerin tamamına devam etmesi esastır. Teorik derslere %70, uygulamalı ve laboratuvar derslerine %80 devam etmek zorunludur.

Üniversitede çift anadal programı mevcuttur. Öğrenciler çift anadal programına, eğitim gördükleri anadal lisans programında en erken üçüncü yarıyılın başında, en geç ise beşinci yarıyılın başında; anadal ön lisans programında en erken ikinci yarıyılın başında, en geç ise üçüncü yarıyılın başında başvurabilir. Öğrencinin çift anadal programına başvuru yapabilmesi için anadal programında aldığı tüm dersleri başarıyla tamamlamış olması, başvurusu sırasındaki genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması, anadal programının ilgili sınıfında başarı sıralaması itibarı ile en üst %20 içerisinde bulunması ve başvurulan programın varsa özel koşullarını (yabancı dil yeterliliği, başarı sıralaması koşulu gibi) sağlaması gerekmektedir. Çift anadal programına kabul edilen öğrencilerden ayrıca bir ücret alınmaz. Ancak anadal programından mezun olduktan 2 yıl sonra ÇAP programındaki öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden ÇAP programının kalan öğretim süresinin ücreti alınır.

Üniversitede güz ve bahar yarıyıllarına ilave olarak yaz okulu açılabilir. Yaz okulu süresi kayıt ve sınav dönemleri hariç 7 haftadır. Yaz okulunda açılacak derslere kayıt yaptırmak, öğrencinin isteğine bağlı olup zorunlu değildir. Yaz okulu ücretleri, alınacak olan dersin AKTS değeri ile birim AKTS ücretinin çarpımı ile belirlenmektedir.

Üniversitemizde öğrenciler, kurum içi yatay geçiş ile bölüm değiştirebilmektedir. Kurum içi yatay geçiş iki şekilde yapılmaktadır. 1. Merkezi Yerleştirme Puanı ile: Başarı koşullarına ve program eşdeğerliliğine bakılmaksızın, öğrencinin üniversitemize kayıt yaptırdığı yıl aldığı puanlara göre yapılan değerlendirmedir. Kayıt olduğu yıl alınan merkezi yerleştirme puanları, yatay geçiş yapmak istenilen programın o yıl oluşan taban puan türüne eşit ya da yüksek olmalıdır. Taban puanı yeterli olan her programa yatay geçiş için başvuru yapmak mümkündür. 2. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması İle: Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölümlerin eşdeğeri olan bölümlere kurum içi yatay geçiş için başvurabilirler. Kurum içi yatay geçiş için öğrencilerin, kayıtlı olduğu programda aldıkları tüm derslerden başarılı olmaları ve bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır. Ön lisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Kurum içi yatay geçiş yapan öğrenci mevcut bursundan yararlanamaz. Ancak kurum içi yatay geçiş yapan öğrencilerin, ilgili puan türündeki taban puanı, başvuru yaptığı programın Üniversiteye Giriş Bursu dilimlerinden herhangi birine yeterli gelmesi halinde, ilgili burs diliminden faydalanır.

Öğrencilerin, akademik ve idari personelin eğitim ve araştırma ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitede 6 kütüphane mevcuttur. Merkez kütüphane Türk Hava Yolları Kütüphanesi adıyla Topkapı Yerleşkesi’nde yer alıyor. Tüm yerleşkelerdeki tam donanımlı kütüphanelerde farklı dillerde toplam 90 bin kitap, 245 bin elektronik kitap, yüzlerce dergi, veri tabanı, günlük gazete ve film arşivi kullanıcılara sunuluyor. Kütüphanelerde ağırlıklı olarak Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca ve İspanyolca yayınlar mevcut. Kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarını mümkün olan en kısa sürede ve en üst düzeyde karşılamak, eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma-geliştirme faaliyetlerinin alt yapısını oluşturmak amacıyla kütüphanelere satın alma ve bağış yoluyla eserler kazandırılıyor. Üniversite bünyesinde koleksiyon eserler de bulunuyor. Kaynaklar açık raf sistemiyle kullanıma sunuluyor. Kaynakların ödünç verilmesi, kitap siparişi gibi hizmetler profesyonel bir kadro tarafından yönetiliyor. Kütüphaneler sınav dönemlerinde 7/24 hizmet veriyor.

Öğrenciler bilgisayar laboratuvarları ve kütüphanelerdeki bilgisayarlar aracılığıyla internetten yararlanıyor. Ayrıca tüm yerleşkelerdeki kablosuz ağ bağlantısıyla da her yerden internete erişim sağlanıyor. Öğrencilerin baskı ihtiyaçlarını karşılayacak fotokopi merkezleri de yerleşkelerde hizmet veriyor.

45 öğrenci kulübü var. Kültür, sanat, spor, bilim alanlarında faaliyet gösteren kulüplerde sempozyumlar, konferanslar düzenleniyor, sosyal sorumluluk projeleri geliştiriliyor, ilgi alanlarına yönelik kurslar açılıyor.

Üniversiteye bağlı öğrenci yurdu bulunmuyor. Üniversiteye şehir dışından gelen öğrencilere tanıtım günlerinde, üniversiteye yerleşen öğrencilere kayıt döneminde yurtlarla ilgili bilgilendirme yapılıyor ve öğrenciler kurumsal yapıya uygun yurtlara yönlendiriliyor.

Tüm yerleşkelerde yemekhane ve kantin mevcuttur. Yemekler temizlik ve hijyen kuralları gözetilerek gıda mühendisinin ve sağlık personelinin gözetiminde usta aşçılar tarafından pişiriliyor. Öğrenciler ücret karşılığında yemekhane ve kantinden yararlanabiliyor.

Üniversitemiz uluslararası denkliğe sahiptir. Tüm mezun öğrencilere aldıkları derslerin ve notlarının Avrupa Eğitim Sistemindeki karşılığını gösterir nitelikte Diploma Eki düzenlenmektedir.

Değişim programı süresi içinde öğrencinin üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin intibakları, kayıtlı olduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Uluslararası öğrencilerin kabulü, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir. Detaylara iro.fsm.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.